Październikowy MILMAG SOL już online!  »

MILMAG - Magazyn MilitarnyKatastrofa An-26 na Ukrainie - MILMAG - Magazyn Militarny

Katastrofa An-26 na Ukrainie

25 września około godz. 20.50 czasu lokalnego w rejonie miejscowości Czuhuji w w obwodzie charkowskim na Ukrainie, podczas lądowania rozbił się średni samolot transportowy An-26Sz (nr taktyczny żółty 76, nr ser. 56-08) z 203. Brygady Lotnictwa Szkolnego (203. Nawczal’na Awiacijna Bryhada; JW A4104).

Załoga samolotu składała się z siedmiu osób, a liczba pasażerów wynosiła dwudziestu. Byli to kadeci wojsk lotniczych z drugiego i czwartego kursu Narodowego Uniwersytetu Sił Powietrznych im. Iwana Kożeduba z Charkowa / Zdjęcie: Państwowa Służba Ukrainy ds. Sytuacji Nadzwyczajnych 

Na jego pokładzie znajdowali się kadeci Narodowego Uniwersytetu Sił Powietrznych im. Iwana Kożeduba z Charkowa. Z dwudziestu siedmiu osób na pokładzie, zginęło dwadzieścia pięć, a dwoje ocalonych zostało ciężko poparzonych.

Jak poinformowała Państwowa Służba Ukrainy ds. Sytuacji Nadzwyczajnych, krótko po zdarzeniu, na miejsce katastrofy, ok. 2 km od pobliskiego lotniska wojskowego, przy trasie E40 (Kijów-Charków), zostało skierowanych 50 strażaków i sześć jednostek sprzętu gaśniczego. Pożar wraku został ugaszony o godz. 21.55.

Początkowo informowano o dwudziestu ośmiu osobach znajdujących się na pokładzie, ale potem okazało się, że jeden z kadetów nie został dopuszczony do lotu szkoleniowego nawigatorów. Z tej liczby śmierć miało ponieść początkowo dwadzieścia dwie osoby, ale potem odnajdywano kolejne zwłoki. W sobotę rano na miejscu zdarzenia pracowało 62 ratowników i dziesięć jednostek sprzętu.

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski oświadczył w piątek wieczorem, że następnego dnia uda się na miejsce zdarzenia i że powstaje komisja, która ma zbadać przyczyny katastrofy. W jej skład weszli: minister obrony Andrij Taran, szef sztabu generalnego sił zbrojnych Ukrainy gen. Rusłan Chomczak, minister spraw wewnętrznych Arsen Awakow, przewodniczący Państwowej Służby Ukrainy ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Mykoła Czeczotkin, szef Administracji Państwowej Obwodu Charkowskiego Ołeksy Kucher i inni urzędnicy. Na czele komisji stanął wicepremier oraz minister ds. strategicznych gałęzi przemysłu Ołeh Uruski.

Wstępnie wykluczono możliwość zestrzelenia samolotu, z uwagi na zbyt dużą odległość od linii frontu (ok. 100 km). Zostaną zbadane cztery scenariusze: wystąpienie awarii technicznej, błąd załogi, niedopełnienie obowiązków przez personel kontroli lotniczej i niewłaściwe przygotowanie samolotu do lotu. Rejestratory lotu zostały odnalezione i wkrótce zostaną przebadane.

Do chwili zdarzenia, na wyposażeniu ukraińskich wojsk lotniczych (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny, PS ZSU) znajdowały się dwadzieścia cztery samoloty transportowe An-26. Wariant An-26Sz (od Szturmanskij) służy do szkolenia nawigatorów. W Kijowskich Zakładach Lotniczych, obecnie część Przedsiębiorstwa Państwowego Antonow, zbudowano łącznie trzydzieści sześć An-26Sz. Rozbity egzemplarz został oblatany 21 października 1977. Samolot wykonał łącznie około 5770 lotów i przeszedł dwie naprawy główne (ostatnia w 1997). W sierpniu br. przeszedł remont średni, dzięki czemu resurs techniczny został wydłużony do 30 lipca 2022 (Ukraina zainteresowana Super Tucano, 2020-08-17).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ