Październikowy MILMAG SOL już online!  »

MILMAG - Magazyn MilitarnyNiderlandy odbierają pierwsze Scania Gryphus - MILMAG - Magazyn Militarny

Niderlandy odbierają pierwsze Scania Gryphus

6 października niderlandzkie zakłady Scania Production w Zwolle w prowincji Overijssel (wchodzące w skład Scania Nederland) rozpoczęły dostawy do jednostek liniowych rodzimych, królewskich wojsk lądowych (Koninklijke Landmacht) zamówionych samochodów ciężarowych Gryphus XT 8x8 w ramach programu DVOW (Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen). Pojazdy zostaną przekazane do koszar dowództwa logistycznego wojsk lądowych (Materieellogistiek Commando Land) w Stroe w prowincji Gelderland (Niderlandy i Estonia kupują THeMIS, 2020-09-29).

 Królewskie wojska lądowe Niderlandów mają otrzymać łącznie 2847 samochodów ciężarowych Gryphus XT w układach napędowych 4x4, 6x6 i 8x8 / Zdjęcie: Scania Nederland

Jednocześnie poinformowano realizacji opcji i zwiększeniu zamówienia o 810 samochodów do łącznie 2847 egzemplarzy, w wersjach napędowych 4x4, 6x6 i 8x8. Plany realizacji opcji ogłoszono we wrześniu br. Nowe samochody będą stopniowo zastępować 4- i 10-tonowe pojazdy typów DAF YA-4400/4442, YA-2300 i YT-2300, których w służbie, od początku lat 1980. pozostaje jeszcze około 2400 egzemplarzy.

Dostawy mają zostać zrealizowane do końca 2023, a umowa serwisowa została podpisana na 10 lat (może zostać wydłużona). Serwis pojazdów ma odbywać się w autoryzowanych warsztatach Scanii, jak obiektach tego typu wojsk lądowych. Co ciekawe, jest to największe pojedyncze zamówienie dla niderlandzkich zakładów Scanii w historii.

Pierwsze zamówione samochody w układzie 6x6 w wersji DI (Driving Instruction) trafiły już w maju br. do centrum szkoleniowego Opleidings- en Trainingscentrum Rijden w Oirschot, w prowincji Brabancja Północna, gdzie rozpoczęto szkolenia kierowców i mechaników. Łącznie zamówiono 72 samochody w wersji DI.

Nowe samochody ciężarowe są dostarczane w kilku konfiguracjach, w tym z dodatkowymi generatorami prądotwórczymi i kontenerami warsztatowymi, tworzącymi kompletne systemy, dzięki czemu możliwe jest ich natychmiastowe wprowadzenie do służby, bez potrzeby zabudowy specjalnej.

Scania Gryphus XT, opracowany na bazie cywilnych samochodów ciężarowych z branży budowlanej, został wybrany w programie DVOW 9 czerwca 2017, gdy ówczesna minister obrony Jeanine Hennis-Plasschaert poinformowała o tym Izbę Reprezentantów (izbę niższą parlamentu). Odrzucono wówczas kontroferty Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) oraz DAF (4 tysiące ciężarówek RMMV HX2 dla Bundeswehry, 2020-06-19).

Początkowo zamówiono 2037 samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych o sile uciągu 50 kN (5 t), 100 kN (10 t) i 150 kN (15 t). Co ciekawe, 185 z nich zostanie wyposażonych we francuskie modułowe opancerzenie Centigon. Wszystkie zamówione pojazdy, z wyjątkiem pojazdów przeznaczonych do szkoleń, wyposażone są w uchwyty na broń osobistą, radiostacje, anteny, oświetlenie specjalne i podczerwone oraz są kompatybilne elektromagnetycznie (EMC).

Gryphus 4x4 o sile uciągu 50 kN (5 t) może być wyposażony w skrzynię ładunkową lub 10-stopowy standardowy kontener ISO. Ma 7,9 m długości i jest napędzany 13-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 450 KM i klasy spalania Euro 6. Wariant dla piechoty morskiej (Korps Mariniers) ma być wyposażony w system regulacji ciśnienia w oponach, co pozwoli na brodzenie w słodkiej i słonej wodzie do głębokości 1,5 m.

Gryphus 8x8 o sile uciągu 100 kN (10 t) wyposażony również w 13-litrowy silnik, ale o mocy zwiększonej do 500 KM i ma 10,8 m długości. W tym wariancie będzie możliwe zastosowanie  modułowego opancerzenia Centigon, a dzięki uchwytowi pierścieniowemu na stropie kabiny, będzie możliwe zamocowanie zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia (zsmu).

Z kolei ciągnik siodłowy Gryphus 6x6 o sile uciągu 150 kN (15 t) ma być następcą DAF YT-2300. Został wyposażony w 13-litrowy silnik Euro 6 o mocy 500 KM i ma długość 8,4 m. Co istotne, nie jest on następcą ciągnika DAF TropCo o sile uciągu 650 kN (65 t), przeznaczonego do transportu czołgów Leopard 2 z wykorzystaniem zestawów niskopodwoziowych (ich następca zostanie wyłoniony w oddzielnym przetargu).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ