Październikowy MILMAG SOL już online!  »

MILMAG - Magazyn MilitarnyAirbus Future Jet Trainer oferowany Hiszpanii - MILMAG - Magazyn Militarny

Airbus Future Jet Trainer oferowany Hiszpanii

16 października na zamkniętym spotkaniu dla hiszpańskich mediów, przedstawiciele lokalnego oddziału europejskiej spółki Airbus Defence and Space zaprezentowali koncepcję samolotu szkolenia zaawansowanego nowej generacji o kryptonimie AFJT (Airbus Future Jet Trainer), oferowanego dla hiszpańskim wojskom lotniczym (Ejército del Aire) (Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii, 2020-08-02).

Wizualnie, AFJT jest podobny do rozwijanego w końcu lat 1990. przez konsorcjum EADS samolotu szkolenia zaawansowanego i szturmowego Mako/HEAT w ramach projektu AT-2000 na potrzeby programu Eurotrainer 
Koncepcję zaprezentowali Fernando Peces, dyrektor programu Eurofighter w Hiszpanii, części działu Military Aircraft w Airbus Defence and Space oraz Javier Escribano, dyrektor działu Future Combat Programs. Jak podkreślili, AFJT może być projektem całkowicie hiszpańskim i przeznaczonym w pierwszej kolejności dla hiszpańskiego odbiorcy. Koncepcja zakłada budowę jednosilnikowego, dwumiejscowego samolotu osiągającego prędkość co najmniej transsoniczną (okołodźwiękową), zgodnie z wymogami operacyjnymi Ejército del Aire.

Według nich, AFJT mógłby być centralnym elementem zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego pilotów samolotu bojowego nowej generacji FCAS (Future Combat Air System), który powstaje wspólnymi siłami z Francją i Niemcami. AFJT miałby być następcą odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego CASA C-101EB-01 Aviojet i Northrop/CASA F-5M Freedom Fighter, w szacowanej liczbie zapotrzebowania na, odpowiednio, 50 i 55 egzemplarzy. Nowy samolot mógłby pozostawać w służbie nawet po 2050 roku (Postępy w programie FCAS, 2020-02-14; Postępy w programie FCAS, 2020-02-14).

W inicjatywie budowy nowego samolotu szkolenia zaawansowanego, oprócz hiszpańskiego oddziału Airbusa biorą udział spółki: Indra, Tecnobit, GMV, ITP Aero, CESA Héroux-Devtek España i Otros / Grafiki: Airbus Defence and Space

Cechą charakterystyczną ma być możliwość rekonfiguracji wyświetlaczy w kabinie, aby dostosować go do szkolenia na różne typy samolotów bojowych, nie tylko przyszłego FCAS, ale także obecnie wykorzystywanych C.15/CE.15 Hornet/EF-18AM (lokalne oznaczenie F-18A+/B+ Hornet) i C.16 Tifón (Eurofighter EF-2000 Typhoon w wersjach Tranche 1, Tranche 2 i Tranche 3A). Żeby temu sprostać, będzie musiał symulować działanie wielofunkcyjnych stacji radiolokacyjnych i uzbrojenia klasy powietrze-powietrze i powietrze-ziemia (Hiszpania negocjuje zakup kolejnych Typhoonów, 2020-07-10).

W inicjatywie budowy nowego samolotu szkolenia zaawansowanego, oprócz Airbusa, który ma odpowiadać za projekt, integrację i ewentualną produkcję seryjną, biorą udział hiszpańskie spółki: Indra (symulatory), Tecnobit (systemy łączności i wyposażenie kabiny), GMV (oprogramowanie i systemu pokładowe), ITP Aero (zespół napędowy), CESA Héroux-Devtek España (podwozie i siłowniki) i Otros (wyposażenie dodatkowe, płatowiec itd.). Oprócz tego, planowane jest włączenie innych hiszpańskich podmiotów w ramach łańcucha poddostawców.

Co ciekawe, konstrukcja AFJT pozwoli przekształcić go w lekki samolot szturmowy, w tym do roli tzw. agresorów podczas realistycznych ćwiczeń pilotów samolotów bojowych. Dlatego nie wykluczono również modyfikacji w zakresie osiągania prędkości ponaddźwiękowych.

Według przedstawicieli Airbusa, wstępne szacunki przeprowadzone przez analityków wskazują, że każe 100 mln EUR (457 mln zł) zainwestowane przez rząd hiszpański w inicjatywę, pozwoli na utworzenia od 2100 do 2500 miejsc pracy i na zwrócenie do budżetu kwoty rzędu około 36 mln EUR (165 mln zł) w postaci podatków i składek na ubezpieczenia socjalne. Ponadto, hiszpański rząd otrzymywałby części z zysków z ewentualnego eksportu (np. do Francji i Niemiec, które także będą potrzebować nowego samolotu tej klasy). Dlatego też badana jest ewentualna współpraca z podmiotami z tych państw, np. w zakresie napędu z konsorcjum Eurojet czy spółką Safran.

Wizualnie, AFJT jest podobny do rozwijanego w końcu lat 1990. przez konsorcjum EADS (zastąpionego przez Airbusa) samolotu szkolenia zaawansowanego i szturmowego Mako/HEAT (High Energy Advanced Trainer) w ramach projektu AT-2000 na potrzeby programu Eurotrainer. Bazował na doświadczeniach z zachodnioniemieckiego programu MBB Lampyridae z lat 1980. Co istotne, Mako/HEAT miał mieć 8,25 m długości, natomiast według deklaracji Airbusa, AFJT ma mieć około 10 m długości. Według Pecesa i Escribano, AFJT jest jednak projektem, który powstaje od zera i nie ma nic wspólnego z Mako/HEAT.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ