2 listopada amerykańska spółka Bell Textron poinformowała w mediach społecznościowych, że w ubiegłym tygodniu w jej zakładach Amarillo Asembly Center w Teksasie rozpoczęto budowę prototypu śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego 360 Invictus na potrzeby programu amerykańskich wojsk lądowych (US Army) o kryptonimie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft)

 US Army poszukuje dostawcy śmigłowców rozpoznawczo-uderzeniowych, którego model zostanie wybrany w 2024 i wypełni rolę wycofanych 10 lat wcześniej śmigłowców typu Bell OH-58D Kiowa Warrior / Grafika: Bell Textron

US Army poszukuje dostawcy śmigłowców rozpoznawczo-uderzeniowych, którego model zostanie wybrany w 2024 i wypełni rolę wycofanych 10 lat wcześniej śmigłowców typu Bell OH-58D Kiowa Warrior / Grafika: Bell Textron

Rychłe rozpoczęcie montażu zostało oficjalnie zapowiedziane 8 października br. przez Chrisa Gehlera, wiceprezesa Bell Textron i dyrektora programu 360 Invictus, tuż przed zaplanowaną na 13-16 października wirtualną edycją waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2020 (Association of the United States Army).

Wcześniej, 8 września br. Bell zawarł z Dowództwem Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) pięcioletnią umowę o wartości 13,5 mln USD (53,12 mln zł) na prace badawczo-rozwojowe w programie FARA. Partnerem w programie jest spółka Collins Aerospace (FARA: Dalsze prace przy Bell 360 Invictus, 2020-09-10).

Prototyp Bell 360 Invictus ma być gotowy w trzecim kwartale 2022, tak aby oblot mógł nastąpić do końca roku. Kontroferentem w programie FARA jest spółka Lockheed Martin/Sikorsky Aircraft z wiropłatem Raider X (Bell i Sikorsky w kolejnym etapie FARA, 2020-03-26).

Opis
Bell 360 Invictus będzie napędzany nowym silnikiem turbowałowym General Electric T901-GE-900 (GE3000) o mocy 3000 KM (2200 kW), wybranym przez US Army w programie Improved Turbine Engine Program (ITEP), a także dodatkowym silnikiem Pratt & Whitney PW207D1 o mocy 586 KM (439 kW)  współpracującym z układem napędowym, co pozwoli na uzyskanie większej mocy wyjściowej.

Cechą charakterystyczną konstrukcji będą dwa aerodynamiczne pylony pozbawione węzłów uzbrojenia. Podczas lotów z dużą prędkością zapewnią one siłę nośną, podobnie jak ma to miejsce w samolotach. To rozwiązanie odciąży wirnik główny. Układ ten uzupełnią dwa aktywne poziome stabilizatory na belce ogonowej. Wirnik ogonowy zostanie zbudowany w stateczniku pionowym (fenestron), dzięki czemu będzie o 25% wydajniejszy od klasycznego rozwiązania)

Śmigłowiec zostanie uzbrojony w 20-mm działko umieszczone na dziobie. Pociski rakietowe i bezzałogowe statki latające o kryptonimie ALE (Air-Launched-Effects) będą przenoszone w wewnętrznych komorach, co zmniejszy opór aerodynamiczny. W tym samym celu zastosowane zostanie chowane podwozie główne (Bezzałogowce dla śmigłowców US Army, 2020-08-27).