24 listopada br. amerykańska marynarka wojenna (US Navy) poinformowała, że niszczyciel rakietowy USS John S. McCain (DDG-56) typu Arleigh Burke (Flight I) wszedł na międzynarodowe wody w pobliżu Zatoki Piotra Wielkiego na Morzu Japońskim, do których prawa rości sobie Federacja Rosyjska. W odpowiedzi na spotkanie wyszedł rosyjski niszczyciel rakietowy RFS Admirał Winogradow (572) proj. 1155 Friegat (w kodzie NATO Udaloy I), którego kapitan miał zażądać drogą radiową wycofania się Amerykanów (K-186 Omsk u wybrzeży Alaski, 2020-08-30).

Amerykański niszczyciel rakietowy USS John S. McCain (DDG-56) wszedł na międzynarodowe wody Zatoki Piotra Wielkiego na Morzu Japońskim, do których prawa rości sobie Rosja / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 2nd Class Markus Castaneda, US Navy

Amerykański niszczyciel rakietowy USS John S. McCain (DDG-56) wszedł na międzynarodowe wody Zatoki Piotra Wielkiego na Morzu Japońskim, do których prawa rości sobie Rosja / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 2nd Class Markus Castaneda, US Navy

 
Zgodnie z oświadczeniem US Navy, wejście na wody w pobliżu Zatoki Piotra Wielkiego w ramach operacji swobodnej żeglugi (FONOP, Freedom Of Navigation OP) miało zakwestionować rosyjskie roszczenia, która uważa te wody za wewnętrzne, wbrew międzynarodowemu prawu morskiemu. Zostało to ogłoszone przez Kreml jeszcze w czasach ZSRR, w roku 1984. Od tamtej pory, Rosja rości sobie prawa do akwenu morskiego do 106 mil morskich od swoich wybrzeży w głąb Zatoki Piotra Wielkiego, co jest niezgodne z Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza (zwaną też Konwencją jamajską) 10 grudnia 1982. Rosja uważa, że w związku ze swoją nazwą, Zatoka Piotra Wielkiego jest akwenem o znaczeniu historycznym w świetle prawa międzynarodowego. Amerykańskie okręty działają w regionie Indo-Pacyficznym regularnie.

12 lutego 1988 amerykański krążownik rakietowy USS Yorktown został celowo staranowany przez radziecką fregatę rakietową Biezawietnyj, gdy ten wykonywał operację swobodnej żeglugi FONOP na Morzu Czarnym, zgodnie z prawem międzynarodowym / Zdjęcie: Departament Obrony USA

12 lutego 1988 amerykański krążownik rakietowy USS Yorktown został celowo staranowany przez radziecką fregatę rakietową Biezawietnyj, gdy ten wykonywał operację swobodnej żeglugi FONOP na Morzu Czarnym, zgodnie z prawem międzynarodowym / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej poinformowało z kolei, że w odpowiedzi na wejście amerykańskiej jednostki na rzeczone wody, na spotkanie wyszedł niszczyciel rakietowy RFS Admirał Winogradow, którego kapitan miał zażądać drogą radiową wycofania się. Nieoficjalnie, załoga rosyjskiego okrętu miała zagrozić amerykańskiemu niszczycielowi staranowaniem, jeśli ten nie wycofa się na uznawane przez Rosję wody międzynarodowe Morza Japońskiego. Ostatecznie, USS John S. McCain opuścił sporny akwen, ale według oświadczenia US Navy, nie było to wymuszone przez rosyjskie groźby, a po wykonaniu misji FONOP.

Co istotne, USS John S. McCain powrócił do aktywnej służby operacyjnej 28 października 2019 po zakończeniu napraw o wartości 230 mln USD (864 mln zł) w związku z poważnymi uszkodzeniami kadłuba, które powstały 21 sierpnia 2017 w wyniku niefortunnego zderzenia okrętu z liberyjskim tankowcem MV Alnic MC w rejonie Cieśniny Malakka. W wypadku zginęło wówczas 10 marynarzy, a 5 kolejnych zostało rannych.

Wcześniej, RFS Admirał Winogradow brał udział w  amerykańsko-rosyjskim incydencie 7 czerwca 2019 na Morzu Filipińskim. Rosyjski okręt wszedł wówczas na kurs kolizyjny z krążownikiem rakietowym USS Chancellorsville (CG-62) typu Ticonderoga, a obie strony wzajemnie oskarżyły się o sprawstwo niebezpiecznego zdarzenia i rażące naruszenie bezpieczeństwa żeglugi (Incydent amerykańsko-rosyjski na Pacyfiku, 2019-06-09).

Na koniec warto też przypomnieć incydent z 12 lutego 1988 gdy amerykański krążownik rakietowy USS Yorktown (DDG-48/CG-48), typu Ticonderoga (wycofany ze służby w 2004) w ramach operacji swobodnej żeglugi FONOP wykonywał rejs po wodach Morza Czarnego, do których pretensje rościł ZSRR. Radziecka fregata rakietowa Biezawietnyj projektu 1135 Buriewiestnik (w kodzie NATO Krivak I) celowo zderzyła się z krążownikiem, chcąc wymusić wycofanie się Amerykanów. Oba okręty doznały niegroźnych uszkodzeń kadłubów.