Grudniowy MILMAG Shooting Outdoor Lifestyle! »
Grudniowy MILMAG D&S online »

MILMAG - Magazyn MilitarnyRosja: Wstępne próby Lotosa zakończone - MILMAG - Magazyn Militarny

Rosja: Wstępne próby Lotosa zakończone

25 listopada br.rosyjski Centralny Naukowo-Badawczy Instytut Budowy Maszyn (CNIIToczMasz) poinformował o zakończeniu wstępnych prób akceptacyjnych nowego, zdolnego do przerzutu drogą lotniczą, 120-mm moździerza samobieżnego 2S42 Lotos.

120-mm moździerz samobieżny 2S42 Lotos zastąpi w rosyjskich Wojskach Powietrzno-Desantowych zestawy 2S9 Nona-S i ich modernizacje, opracowane jeszcze w czasach radzieckich na podwoziu transportera opancerzonego BTR-D. Nowy moździerz powstał w oparciu o podwozie bojowego wozu piechoty BMD-4M / Zdjęcie: CNIIToczMasz

Zgodnie z oświadczeniem, 2S42 Lotos spełnia określone parametry taktyczno-techniczne oraz wymogi Wojsk Powietrzno-Desantowych (WDW), dla których został zaprojektowany jako następca 2S9 Nona-S (SAO-120) i jego modernizacji 2S9-1 Świristiełka i 2S9-1M Nona-SM, który powstał jeszcze w czasach radzieckich na podwoziu transportera opancerzonego BTR-D.

Program prób akceptacyjnych obejmował 57 punktów, obejmujących wszystkie komponenty mechaniczne i elektroniczne, podzespoły i podsystemy. Prototyp przejechał około 400 km i oddał 14 strzałów. Teraz pojazd jest gotowy do rozpoczęcia prób państwowych. Według harmonogramu sprzed czterech lat, próby miały odbyć się w 2019.

Wygląd pojazdu został ujawniony po raz pierwszy na początku ubiegłego roku, a istnienie projektu dwa lata wcześniej podczas Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2017 w Kubince – choć o nowych moździerzu dla WDW mówiło się w kręgach dowódczych od czerwca 2014 (Przypadkowa premiera 2S42 Lotos, 2019-01-06).

2S42 Lotos został opracowany wspólnie z przedsiębiorstwem WgTZ z Wołgogradu, na bazie podwozia bojowego wozu piechoty BMD-4M, napędzanego 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym 2W-06-2 o mocy 450 KM, który zapewnia mu prędkość maksymalną do 70 km/h i zasięg do 500 km. Pojazd może pływać, a maksymalna prędkość w wodzie wynosi 7 km/h. To samo podwozie wykorzystuje lekkich, pływający niszczyciel czołgów 2S25M Sprut-SDM1 (Indie zainteresowane 2S25M Sprut-SDM1, 2020-07-29).

Pojazd został wyposażony w zautomatyzowaną wieżę i przedział bojowy ze 120-mm moździerzem automatycznym, przystosowanym do strzelania standardowymi granatami moździerzowymi, jak i specjalną amunicją odłamkowo-burzącą o masie 17,3 kg, zaprojektowaną do gwintowanej lufy. (zapas amunicji to 40 szt.). Załoga pojazdu składa się z czterech żołnierzy: dowódcy, mechanika-kierowcy, działonowego i ładowniczego.

Długość wraz z lufą w położeniu poziomym wynosi ok. 7 m (długość kadłuba 5,8 m), szerokość 3,15 m i wysokość 3,05 m. Maksymalna masa bojowa to 18 000 kg. Zasięg rażenia ma wynosić od 400 do 13 000 m, a szybkostrzelność 6-8 strzałów na minutę. Uzbrojenie dodatkowe to 7,62-mm karabin maszynowy z zapasem ok. 1500 szt. amunicji).

Pojazd otrzymał zmodyfikowany system kierowania ogniem, pierwotnie projektowany dla 152-mm samobieżnego moździerza 2S36 Zauralec-D, nad którym prace zawieszono w 2016. Uzupełnieniem dla zestawów moździerzowych będą pojazdy kierowania ogniem Zawiet-D, również zaprojektowane pierwotnie dla Zauralec-D.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ