9 grudnia na holowniku H-12 Semko podniesiono banderę jednostek pomocniczych MW. Uroczystość odbyła się w Świnoujściu, gdzie stacjonuje 12 Woliński Dywizjon Trałowców, w składzie którego znalazł się nowy holownik. Pierwszym dowódcą H-12 został chor. mar. Grzegorz Ciecierski.

H-12 Semko to czwarty holownik typu B860 zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding. W składzie 12 Dywizjonu Trałowców dołączył do prototypowego H-11 Bolko, na którym banderę podniesiono 25 lutego

H-12 Semko to czwarty holownik typu B860 zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding. W składzie 12 Dywizjonu Trałowców dołączył do prototypowego H-11 Bolko, na którym banderę podniesiono 25 lutego

H-12 to czwarty holownik typu B860 zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding. Jego budowa rozpoczęła się 25 października 2018 r., kiedy to odbyła się uroczystość pierwszego palenia blach. Oficjalne położenie stępki miało miejsce 14 grudnia 2018 r., zaś uroczystość chrztu oraz wodowanie – 20 listopada 2019 r. Po raz pierwszy w morze Semko wyszedł 26 października br. kiedy rozpoczęły się próby stoczniowe. Po ich zakończeniu przyszła kolej na próby zdawczo-odbiorcze, które sfinalizowano w piątek 13 listopada. Po dopełnieniu wszystkich formalności protokół zdawczo-odbiorczy podpisany został 17 listopada. Tego samego dnia po południu H-12 opuścił Gdańsk kierując się do Świnoujścia, gdzie przybył następnego dnia (H-12 Semko na próbach w morzu, 2020-10-27).

Budowa holowników B860 odbywa się na podstawie umowy z 19 czerwca 2017 r.  W jej ramach za kwotę 283 488,6 tys. zł Marynarka Wojenna ma otrzymać 6 jednostek tego typu (H-11 Bolko w służbie, 2020-02-26). Według zapisów kontraktowych, przekazanie gotowych jednostek miało nastąpić po trzy rocznie w latach 2019-2020. Ze względu na wprowadzenie przez zamawiającego w trakcie budowy znaczących zmian konstrukcyjnych (już po zwodowaniu pierwszych holowników) harmonogram uległ przesunięciu i prototypowy H-11 Bolko został przekazany odbiorcy dopiero 10 stycznia 2020 r. Dwie kolejne jednostki zostały przekazane 23 marca – H-1 Gniewko oraz 13 lipca – H-2 Mieszko (Wodowanie H-3 Leszko, 2020-06-03).

Moment pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej. Dowódcą H-12 jest chor. mar. Grzegorz Ciecierski / Zdjęcia: Marynarka Wojenna RP

Moment pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej. Dowódcą H-12 jest chor. mar. Grzegorz Ciecierski / Zdjęcia: Marynarka Wojenna RP

Cztery holowniki które weszły już do służby bazują w Gdyni i Świnoujściu. Dwa egzemplarze znajdują się w składzie 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża: H-11 Bolko, na którym banderę podniesiono 25 lutego br. oraz od dzisiaj H-12 Semko. Dwa kolejne holowniki: H-1 Gniewko, na którym banderę podniesiono 15 kwietnia oraz H-2 Mieszko, który pod banderą jednostek pomocniczych służy od 14 sierpnia br., wchodzą w skład Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Piąty z serii – H-3 Leszko jest obecnie w fazie prób stoczniowych na uwięzi. Wedle ostatnich zapowiedzi mają one potrwać do stycznia 2021 r. i po ich zakończeniu rozpoczną się próby w morzu. Nadal na nabrzeżu stoczniowym pozostaje ostatni holownik z serii B860/6 czyli przyszły H-13 Przemko. Uroczystość jego chrztu i wodowania planuje się na 17 grudnia br.

Opis
Holowniki typu B860 o kontraktowej wyporności pełnej 490 t mają długość całkowitą 29,2 m, szerokość 10,46 m oraz zanurzenie 4,2 m. Ich napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne MTU 12V 4000 M53 o mocy po 1193 kW, które przekazują moc na dwa pędniki azymutalne Schottel SRP360FP zapewniające jednostce prędkość 12 w. Uciąg kontraktowy holowników wynosi 35 T. Załoga składa się z 10 ludzi (5 podoficerów i 5 marynarzy). Autonomiczność wynosi 5 dni.

Są to jednostki wielozadaniowe przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, czy podejmowania z wody torped ćwiczebnych.