Grudniowy MILMAG Shooting Outdoor Lifestyle! »
Grudniowy MILMAG D&S online »

MILMAG - Magazyn MilitarnyBudowa zakładów KF41 Lynx na Węgrzech - MILMAG - Magazyn Militarny

Budowa zakładów KF41 Lynx na Węgrzech

17 grudnia br. niemiecka grupa Rheinmetall i węgierskie ministerstwo obrony Węgier zainaugurowali budowę zakładów produkujących bojowe wozy piechoty KF41 Lynx w miejscowości Zalaegerszeg w komitacie Zala, w zachodniej części Węgier. Zostaną tam zmontowane 172 z 218 zamówionych w Niemczech pojazdów nowej generacji (EL/M-2084 MMR dla Węgier, 2020-12-14).

Niemiecka grupa Rheinmetall i ministerstwo obrony Węgier zainaugurowały budowę zakładów produkujących bojowe wozy piechoty KF41 Lynx w miejscowości Zalaegerszeg

Budowa zakładu została zainaugurowana przez ministra obrony Tibora Benkő, dowódcę sił zbrojnych Węgier gen. bryg. Ferenca Koroma, ministra ds. innowacji i technologii László Palkovicsa oraz  sekretarza komisarza rządowego ds. obrony Gáspára Marótha. Obok montażowni, powstanie także centrum testowe nowo wyprodukowanych pojazdów. Obiekty będą zarządzane przez spółkę joint venture, która zostanie utworzona przez Rheinmetall AG i ministerstwo obrony Węgier na podstawie dwustronnego porozumienia z 16 sierpnia br. (Produkcja Lynxów na Węgrzech, 2020-08-18).

Kamień węgielny, który symbolicznie wmurowano pod budowę nowego zakładu produkcyjnego, został przetransportowany z Niemiec na pokładzie jednego z trzech lekkich śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H145M, które przyleciały tego dnia do kraju w ramach zamówienia z 2018 (Uzbrojone H145M na Węgrzech, 2020-12-17).

W węgierskich zakładach zostanie zmontowanych 172 z 218 zamówionych w Niemczech pojazdów nowej generacji. W dalszej perspektywie być może będą tam produkowane nowe, kołowe platformy opancerzone o modułowej konstrukcji i napędzie hybrydowym oraz moduły bojowe do nich / Zdjęcia: ministerstwo obrony Węgier 

Produkcja seryjna bwp KF41 Lynx dla węgierskich wojsk lądowych (Magyar Szárazföldi Haderő) w lokalnych zakładach rozpocznie się na przełomie 2024 i 2025. Natomiast pierwsze 46 pojazdów zostanie wyprodukowanych w Niemczech (gdzie węgierski personel przejdzie szkolenie) o dostarczonych od 2022. Jest to wynik najdroższej umowy w historii węgierskich sił zbrojnych o wartości 2 mld EUR (8,88 mld zł), którą zawarto 9 września br. z Rheinmetall AG (Węgry zamówiły setki KF41 Lynx, 2020-09-10).

Ponadto, Gáspár Maróth poinformował, że rząd węgierski zawarł porozumienie z niemieckimi partnerami dotyczące budowy dwóch kolejnych zakładów produkcyjnych w miejscowości Várpalota w komitacie Veszprém, także w zachodniej części kraju. Pierwszy zajmie się produkcją materiałów wybuchowych na potrzeby krajowe i europejskie, a drugi amunicji wielkokalibrowej, w ramach wcześniej pozyskanej licencji na produkcję 120-mm moździerzy austriackiej spółki Hirtenberger Defence Europe. Protokół ustaleń (MoU, Memorandum of Understanding) w tej sprawie podpisali Gáspár Maróth i László Palkovics ze strony węgierskiej oraz dyrektor generalny Rheinmetall AG Armin Papperger i szef działu ds. uzbrojenia i amunicji dr Alexander Sagel ze strony niemieckiej (Hirtenberger M6 dla Francji, 2020-07-06).

Warto zauważyć, że nie wszystkie elementy węgierskich Lynców będą produkowane w kraju, gdyż systemy wieżowe Lance 2.0, wykorzystywane w tych bwp, mają powstawać w australijskich zakładach Rheinmetall Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w pobliżu Brisbane w stanie Queensland (KF41 dla Australii ujawniony, 2020-11-10).

Nieoficjalnie, Węgry i Niemcy mają też zrealizować pracę badawczo-rozwojową nowej, kołowej platformy opancerzonej o modułowej konstrukcji i napędzie hybrydowym oraz modułu bojowego. Plany mają zakładać budowę prototypu do 2024 i możliwość uruchomienia produkcji na Węgrzech trzy lata później.

Węgierskie wojska lądowe nie dysponują gąsienicowymi bwp, a jedynie kołowymi transporterami piechoty BTR-80/80A, będącymi w wyposażeniu pododdziałów piechoty zmechanizowanej liczbie 278 egzemplarzy (plus 313 zmagazynowanych). Na mocy umowy z 2008 zmodernizowane do standardu BTR-80A wozy otrzymały produkowany przez Grupę WB system łączności wewnętrznej FONET.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ