23 stycznia wizytę w zakładach tureckiej spółki BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret w miejscowości Karasu w prowincji Sakarya złożyli urzędnicy z m.in. ministerstwa obrony i sił zbrojnych Turcji. Zapoznali się oni z bieżącą produkcją wojskową, a także nowościami, takimi jak zmodernizowany czołg Leopard 2 z nową wieżą czy kołowy transporter opancerzony ZMA 8×8.

Zaprezentowany czołg osadzono na głęboko zmodernizowanym podwoziu z Leoparda 2A4 i wyposażono w dodatkowe opancerzenie i wieżę pochodzącą z czołgu III generacji Altay.

Zaprezentowany czołg osadzono na głęboko zmodernizowanym podwoziu z Leoparda 2A4 i wyposażono w dodatkowe opancerzenie i wieżę pochodzącą z czołgu III generacji Altay.

Zakłady wizytowali minister obrony Hulusi Akar i wiceminister Muhsin Dere, szef sztabu generalnego gen. Yaşar Güler, dowódca wojsk lądowych gen. Ümit Dündar, gubernator prowincji Sakarya, Çetin Oktay Kaldırım, burmistrz obszaru metropolitalnego Sakarya, Ekrem Yüce i dyrektor generalny zakładów wojskowych resortu obrony, Imdat Ersoy. Delegację powitali dyrektor generalny  BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret, Ethem Sancak oraz prezes zarządu, Talip Öztürk. 

Podczas wizyty zaprezentowano m.in. zmodernizowaną 155-mm armatohaubicę samobieżną Fırtına-II, której trzy egzemplarze zostały przekazane wojsku. Prorotyp pojazdu zadebiutował podczas targów obronnych IDEF 2019 w Stambule (IDEF2019: Korkut w tureckiej armii, 2019-05-06). 

Zupełną nowością był nienazwany czołg, który zgodnie z opublikowaną informacją, osadzono na głęboko zmodernizowanym podwoziu Leoparda 2A4 i wyposażono w dodatkowe opancerzenie burt kadłuba i wieżę pochodzącą z czołgu III generacji Altay. Nie są znane parametry pojazdu, ale nie można wykluczyć zwiększenia masy bojowej. Dla porównania Leopard 2A4 ma masę bojową 55,15 t, a Altay – 65 t. Zaprezentowany wóz zapewne mieści się gdzieś pomiędzy tymi dwoma wartościami. Co istotne, jest to kolejna propozycja krajowego przemysłu w zakresie modernizacji Leopardów, które zostały mocno doświadczone podczas działań zbrojnych w Syrii (Katar zamawia czołgi Altay, 2019-03-13).

Pojazd ZMA 8x8 w wersji kołowego bojowego wozu piechoty jest propozycją w tureckim programie YNHZA 8x8. / Zdjęcia: BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret

Pojazd ZMA 8×8 w wersji kołowego bojowego wozu piechoty jest propozycją w tureckim programie YNHZA 8×8. / Zdjęcia: BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret

Drugim zaprezentowanym nowym pojazdem jest kołowy transporter opancerzony ZMA 8×8 (Zırhlı Muharebe Aracı) w wersji bojowego wozu piechoty, który jest propozycją spółką BMC w tureckim programie na lekki pojazd opancerzony nowej generacji YNHZA 8×8 (Yeni Nesil Zırhlı Taktik Tekerlekli Araç). 

Wyposażono go w bezzałogową, modułową wieżę Korhan dostarczoną przez ASELSAN A.Ş., uzbrojoną w 35-mm wysokociśnieniową armatę automatyczną MKE na amunicję programowalną (z zapasem 100 szt. amunicji w wieży i 200 szt. w kadłubie) i sprzężony z nią 7,62-mm karabin maszynowy, wyposażoną w aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Akkor Pulat, system wykrywania i śledzenia celów SPOT, system kierowania ogniem do prowadzenia walki w trybach hunter-killerkiller-killer, system ostrzegania przed opromieniowaniem laserem wraz z wyrzutniami granatów dymnych, systemu łączności nowej generacji. Wieża charakteryzuje się poziomem ochrony 2 wg normy STANAG 4569A (Testy Akkor Pulat zakończone, 2018-03-06). 

ZMA 8×8 jest napędzany silnikiem wysokoprężnym Azra (Araçta) o mocy 630 KM (441 kW). Co ciekawe, oddzielnie zaprezentowano ten i kilka innych silników, w tym Vuran o mocy 400 KM (294 kW), Utku o mocy 1000 KM (735 kW) czy Batu o mocy 1500 KM (1003 kW). Ten ostatni ma być propozycją dla seryjnego czołgu Altay T.1 i powstał w kooperacji z włoską spółką Iveco Defence Vehicles (Turcja zamawia czołgi Altay, 2018-11-11).