Najnowszy MILMAG D&S online »

MILMAG - Magazyn MilitarnyFregata İstanbul zwodowana - MILMAG - Magazyn Militarny

Fregata İstanbul zwodowana

23 stycznia w stoczni Pendik Donanma Tersanesi w Stambule, należącej do przedsiębiorstwa Savunma Teknolojileri Mühendislik (STM), zwodowano pierwszą z czterech fregat rakietowych nowej generacji TF-100, przyszłą TCG İstanbul (F-515), opracowaną w ramach programu MİLGEM dla tureckiej marynarki wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri). Uroczystość odbyła się z udziałem m.in. prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana, ministra obrony Hulusiego Akara i szefa sztabu generalnego sił zbrojnych gen. Yaşara Gülera i szefa sztabu marynarki wojennej adm. Adnana Özbala (Próby stoczniowe Anadolu, 2020-02-05).

W stoczni Pendik Donanma Tersanesi w Stambule zwodowano pierwszą z czterech fregat rakietowych nowej generacji, opracowaną w ramach programu MİLGEM. / Zdjęcie: STM

Pierwotnie uroczystość miała odbyć się 17 stycznia, ale została przeniesiona z uwagi na burzę śnieżną. Co jednak istotniejsze, İstanbul (F 515) jest to jednocześnie piąta jednostka pływająca, opracowana w tym programie, a w tym samym czasie odbyło się cięcie blach pod trzecią korwetę rakietową (z czterech zamówionych 5 lipca 2018) typu Ada dla marynarki wojennej Pakistanu. Korwety także opracowano w ramach projektu MİLGEM (Korwety Ada dla Pakistanu, 2018-07-06). 

Cięcie blach pod przyszłą fregatę İstanbul (F 515) rozpoczęto 19 stycznia 2017, a stępkę położono 3 lipca tego samego roku. Pozostałe fregaty typu TF-100 otrzymają nazwy İzmir (F-516), İçel (F-517) i İzmit (F-518). Mają zostać zwodowane, kolejno, w 2022, 2023 i 2024. Zastąpią w służbie cztery fregaty typu Yavuz, niemieckiego typoszeregu MEKO 200: TSG Yavuz (F-240), Turgutreis (F-241), Fatih (F-242) i Yıldırım (F-243), dostarczone w latach 1987-1989 (Tureckie korwety i bezpilotowce dla Ukrainy, 2020-12-17). 

TF-100 charakteryzuje się długością 113,2 m, szerokością 14,4 m, zanurzeniem 4,05 m i wypornością standardową ok. 3000 t. Są napędzane turbiną gazową General Electric LM2500 i dwoma silnikami wysokoprężnymi Rolls Royce Power Systems/MTU 20V4000M93L w układzie CODAG (Combined Diesel and Gas Turbine) wraz z czterema generatorami diesla i dwoma śrubami, co zapewni prędkość do 29 w. oraz zasięg do 5700 mil morskich. Autonomiczność ma wynieść 15 dni, a załoga ma liczyć 123 oficerów i marynarzy. 

Fregaty otrzymają rodzime uniwersalne 16-komorowe wyrzutnie pionowego startu Roketsan MDAS (Milli Dikey Atım Sistemi) dla pocisków przeciwlotniczych nieokreślonego jeszcze typu, cztery poczwórne wyrzutnie dla 16 pocisków przeciwokrętowych ATMACA Block I/II, 76-mm armatę automatyczną OTO Melara Super Rapid, 35-mm system obrony bezpośredniej Aselsan Gokdeniz CIWS zasilany amunicją programowalną, dwa 25-mm zdalnie sterowane armaty automatyczne ASELSAN Stop i system przeciwtorpedowy Aselsan Hizir. Na rufie znajduje się lądowisko i hangar dla dwóch śmigłowców wielozadaniowych S-70B Seahawk (jeden w hangarze, drugi na lądowisku). Wyposażenie mają stanowić także dwie łodzie hybrydowe klasy RHIB (214TN Reis zwodowany, 2019-12-24).

Okręty mają otrzymać rodzimy radar 3D do przeszukiwania przestrzeni powietrznej, radar powierzchniowy ASELSAN Alper LPI, radar kierowania ogniem AKREP AKR-D Block B-1/2, sonar kadłubowy ASELSAN Yakamos lub Fersah, czujnik termolokacyjny ASELSAN Piri, głowicę optoelektroniczną SeaEye-AHTAPOT, system śledzenia, analizy, klasyfikacji i identyfikacji wrogich radarów ASELSAN ARES-2N i system walki radioelektronicznej ASELSAN AREAS 2C.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ