Najnowszy MILMAG D&S online »

MILMAG - Magazyn MilitarnyWspółpraca Sikorsky z Niemcami - MILMAG - Magazyn Militarny

Współpraca Sikorsky z Niemcami

27 stycznia niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o zawarciu porozumienia z lokalnymi przedsiębiorstwami MTU Aero Engines, Autoflug, ZF Luftfahrttechnik, HYDRO Systems, Vincorion, Hensoldt, Liebherr i Rohde & Schwarz rozszerzającego współpracę przemysłową w ramach oferty ciężkich śmigłowców CH-53K King Stallion w niemieckim programie STH (Schwere Transporthubschrauber). Jedną ze stron umowy jest należąca do Lockheed Martin spółka Sikorsky Aircraft.

CH-53K King Stallion (na zdjęciu) jest w prostej linii rozwinięciem śmigłowców rodziny CH-53 Sea Stallion i CH-53E Super Stallion, opracowanej na potrzeby amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej. Konkurentem w niemieckim programie zakupu ciężkich śmigłowców transportowych STH jest spółka Boeing, występujące w ramach konsorcjum Chinook Germany Industry Team wspólnie z Honeywell Aerospace i Rolls-Royce Deutschland, oferującym CH-47F Block I Chinook. / Zdjęcie: USMC

Do powyższego zespołu oferentów jako podwykonawca dołączyła niemiecka spółka Reiser Simulation and Training z siedzibą w Oberer Luessbach w Bawarii, zatrudniająca 180 osób i mieszcząca się w branży średnich przedsiębiorstw. 

Mike Schmidt, dyrektor zarządzający spółki-córki Rheinmetall Aviation Services powiedział: Reiser Simulation and Training to sprawdzony specjalistyczny partner w niemieckim przemyśle lotniczym. Rheinmetall i Reiser połączą swoje technologie i doświadczenie w dziedzinie szkoleń i symulacji, co razem zapewni wysokiej jakości ofertę spełniającą wszystkie standardy Bundeswehry. 

W tym kontekście Schmidt odniósł się do trwającej współpracy pomiędzy Rheinmetall i Reiser w zakresie nowych morskich śmigłowców transportowych (Marinetransporthubschrauber) NH90 Sea Lion. Reiser ma też doświadczenie w tego typu usługach przy śmigłowcach NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) niemieckich wojsk lądowych (Heer) i samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon wojsk lotniczych (Luftwaffe) (Rheinmetall wesprze centrum szkolenia NH90 Sea Lion, 2021-01-20). 

Celem programu STH jest zakup od 44 do 60 ciężkich śmigłowców transportowych, które zastąpią 80 wiropłatów typu CH-53GA/GE/GS Stallion, pozostających w służbie od 1971. Odbiorcą ma być 64. Skrzydło Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64, HSG 64) Luftwaffe. 

14 grudnia 2017 ówczesny Generalny Inspektor Bundeswehry gen. Volker Wieker zdecydował, że w programie STH będą brane pod uwagę dwa amerykańskie modele śmigłowców: Lockheed Martin/Sikorsky CH-53K King Stallion i Boeing CH-47F Chinook (trzecim modelem dostępnym na rynku był rosyjski Mi-26T2, jednak nie brano go pod uwagę z przyczyn politycznych). Procedura udzielenia zamówienia rozpoczęła się 28 lutego 2019 (z pewnym opóźnieniem). Termin składania ofert minął 27 maja, a do 24 czerwca 2019 wybranym oferentom wysłano szczegółowe wymagania techniczne. Koszt programu oszacowano na 6,4 mld USD (23,96 mld zł) (Ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry, 2019-02-28). 

Jednak 29 września 2020 postępowanie przetargowe zostało unieważnione przez Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr). Jako powód wskazano niemożność spełnienia wszystkich wymogów operacyjnych przy obecnym finansowaniu. Dodano, że konieczna rewizja programu będzie miała wpływ na dotychczasowy harmonogram i nie będzie możliwe podpisanie umowy na zakup śmigłowców w dotychczas zakładanym terminie, tj. w 2021 (dostawy miały odbyć się w latach 2023-2031) ( Postępowanie na ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry unieważnione , 2020-09-29). 

Co ciekawe, niemiecki dziennik Die Welt napisał, że Lockheed Martin miał z tego powodu pozwać federalne ministerstwo obrony Niemiec do sądu, lecz po publikacji materiału i interwencji zainteresowanego przedsiębiorstwa z USA, opublikowano sprostowanie. Okazało się, że Lockheed Martin złożył jedynie protest od decyzji BAAINBw. 

Śmigłowce CH-53K King Stallion produkowane są obecnie dla Korpusu Piechoty Morskiej USA (USMC), który jak dotąd jest ich jedynym nabywca. Ponad 30 wiropłatów znajduje się na różnych etapach montażu. Ich dostawy mają nastąpić w latach 2023/2024 (King Stallion tankuje w locie, 2020-04-13).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ