Najnowszy MILMAG D&S online »

MILMAG - Magazyn MilitarnyTesty MPF bez BAE Systems? - MILMAG - Magazyn Militarny

Testy MPF bez BAE Systems?

9 lutego pojawiły się informacje, że zgodnie ze źródłami wojskowymi i przemysłowymi, amerykańskie wojska lądowe (US Army) rozpoczęły testy prototypów lekkich czołgów w ramach programu MPF (Mobile Protected Firepower) bez udziału jednego z dwóch oferentów – spółki BAE Systems.

Według informacji ze źródeł wojskowych i przemysłowych, US Army rozpoczęła testy prototypów lekkich czołgów w ramach programu MPF bez udziału jednego z dwóch oferentów – BAE Systems. Spółka zaoferowała widoczny na zdjęciu pojazd o nazwie ELT (Expeditionary Light Tank) / Zdjęcie: BAE Systems
 

Ashley John, dyrektor ds. kontaktów kongresowych i publicznych w biurze programowym lądowych systemów bojowych PEO GCS (Program Executive Office Ground Combat Systems) w US Army, powiedział dla portalu branżowego Janes, że próby rozpoczęto 4 stycznia br. Wojsko miało otrzymać 12 prototypów czołgów lekkich oraz 4 kadłuby z wieżami do testów balistycznych.

Z kolei według informacji rzecznika prasowego spółki General Dynamics Land Systems (GDLS), która partycypuje w programie, dostarczono zgodnie z terminem ostatni, dwunasty prototyp w grudniu 2020 wraz z dwoma kadłubami do prób odpornościowych.

Warunkiem US Army była dostawa dwunastu prototypów i dwóch kadłubów. Stąd wynika, że kontroferent, spółka BAE System dostarczyła jedynie dwa kadłuby z wieżami do testów balistycznych, ale ani jednego w pełni funkcjonalnego prototypu do wielozakresowych prób. Jak dodał jednak Ashley John, wszystkie prototypy wojsko ma otrzymać do końca roku fiskalnego 2021, a więc do końca września br.

Pierwotnie jednak zaplanowano próby konkurencyjnych prototypów MPF do czerwca br., a poślizg związany z niewywiązaniem się BAE Systems prawdopodobnie spowoduje przedłużenie tego etapu programu.

Mobile Protected Firepower
BAE Systems zaoferowała w ramach programu MPF lekki czołg ELT (Expeditionary Light Tank), wyposażony w 105-mm armatę M35 z automatem ładowniczym o szybkostrzelności do 12 strz./min. Wóz ma mieć masę 20 t, jednak ta może wzrosnąć po zamontowaniu dodatkowych paneli opancerzenia. Z kolei GDLS zaoferował, i jak dotąd dostarczył zgodnie z planem, pojazd bazujący na doświadczeniach z demonstratorami technologii Griffin I i Griffin II, uzbrojony w 105-mm armatę gładkolufową. Pierwszy prototyp zaprezentowano po raz pierwszy 24 kwietnia ub. r. (Pancerne propozycje GDLS dla US Army, 2020-04-24).

Dostawy dwudziestu czterech prototypów i czterech kadłubów z wieżami do testów balistycznych odbywają się na podstawie kontraktów przyznanych 17 grudnia 2018 przez Departament Obrony USA o wartości 376 mln USD (1,39 mld zł) dla BAE Systems Land & Armaments LP oraz 335 mln USD (1,24 mld zł) dla GDLS (Kontynuacja programu MPF dla US Army, 2018-12-19).

W 2022 ma zostać wybrany jeden podmiot, który dostarczy 26 czołgów pochodzących z produkcji małoseryjnej i przebuduje 8 prototypów z opcją na 28 kolejnych. Potem do 2025 mają zostać zrealizowane dostawy pierwszych z 504 czołgów lekkich, które w pierwszej kolejności trafią do 82. Dywizja Powietrznodesantowa (82nd Airborne Division) z Fort Bragg w Karolinie Północnej, a potem po 14 wozów do kompanii każdego Brygadowego Zespołu Bojowego Piechoty (IBCT), a w dalszej kolejności do Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT). Pojazdy wypełnią lukę ogniową pomiędzy kołowymi wozami M1128 Mobile Gun System ze 105-mm armatą gwintowaną M68A2 a czołgami M1 Abrams (MPF dla 82. Dywizji, 2019-07-02).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ