Najnowszy MILMAG D&S online »

MILMAG - Magazyn MilitarnyRobotyczny Ripsaw M5 testowany przez US Army - MILMAG - Magazyn Militarny

Robotyczny Ripsaw M5 testowany przez US Army

18 lutego zespół interdyscyplinarny (Cross-Functional Team, CFT) przy programie NGCV (Next Generation Combat Vehicle) poinformował w mediach społecznościowych o odbiorze do testów pierwszego prototypu bojowego bezzałogowego robota Ripsaw M5 w ramach programu RCV-M (Robotic Combat Vehicle-Medium).

Amerykańskie wojska lądowe odebrały pierwszy prototyp bojowego bezzałogowego robota Ripsaw M5 na testy w ramach programu RCV-M / Zdjęcie: CFT NGCV

Ripsaw M5 został dostarczony przez konsorcjum Team Ripsaw, złożone ze spółek Textron Systems wraz z Howe & Howe Technologies z FLIR Systems. Oferta zostały wybrana 9 stycznia ub. r., odrzucając kontroferty spółek General Dynamics Land Systems (GDLS) i QinetiQ North America (QNA) (Dostawcy RCV-L i RCV-M wybrani, 2020-01-11).

Prototyp zaprezentowano w październiku 2019 na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) w Waszyngtonie. W ramach programu RCV-M, US Army poszukiwały 10-tonowego bezzałogowca gąsienicowego, uzbrojonego w 30-mm armatę automatyczną Northrop Grumman ATK XM813 i przeciwpancerne pociski kierowane (ppk). W przyszłości, ma służyć jako wsparcie ogniowe (bezzałogowy skrzydłowy) dla nowych opcjonalnie bezzałogowych bojowych wozów piechoty nowej generacji OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) i opcjonalnie załogowych czołgów nowej generacji OMT (Optionally Manned Tank).

Ripsaw M5 został dostarczony przez konsorcjum Team Ripsaw, złożone ze spółek Textron Systems wraz z Howe & Howe Technologies z FLIR Systems / Film: Textron Systems

Ripsaw M5 powstał w oparciu o bezzałogową platformę gąsienicową Ripsaw MS1 oraz doświadczenia przy innych pojazdach bezzałogowych Howe & Howe Technologies: EV3-F1, EV3-F2 i EV3-F4. Został wyposażony w system wieżowy Kongsberg Protector MCT-30 z głowicą optoelektroniczną TacFLIR 280-HD, system kamer sferycznych FLIR Gimbal, 30-mm armatę ATK XM813, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Common CROWS-J dla ppk FGM-148 Javelin oraz wyrzutnię ładunków przedłużonych MICLIC do oczyszczania pól minowych. Opcjonalnie może zostać uzbrojony w 12,7-mm km M2, 7,62-mm km M249,  lub 40-mm granatnik maszynowy Mk 19. Pojazd otrzymał także małego robota FLIR SUGV oraz bezzałogowy statek latający FLIR R80D SkyRaider.

Pojazd ma modułową konstrukcję i wariant zaoferowany dla RCV-M ma 5,944 m długości, 2,667 m wysokości, 1,511 m szerokości oraz 10,5 t masy bojowej (w tym 3,629 t ładowności). Dzięki hybrydowemu układowi napędowemu (silnik wysokoprężny i silnik elektryczny), może poruszać się z prędkością do 64 km/h.

Program RCV-M jest częścią inicjatywy RCV obejmującej także lekkie 7-tonowe RCV-L (Robotic Combat Vehicle-Light) i ciężkie 20-tonowe RCV-H (Robotic Combat Vehicle-Heavy). W przypadku tego pierwszego, 11 listopada ub. r. spółki QinetiQ i Pratt Miller Defense dostarczyły na testy hybrydowo-elektryczny zmodyfikowany autonomiczny pojazd gąsienicowy EMAV (Expeditionary Modular Autonomous Vehicle), uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 7,62-mm km. Pojazd ma zapewniać wsparcie ogniowe dla piechoty na poziomie plutonu. Dostawca RCV-H z 81-mm automatycznym moździerzem nie został jeszcze wybrany (Pierwszy RCV-L dostarczony US Army, 2020-11-13).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ