MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyTesty Su-57 w Syrii - MILMAG - Magazyn Militarny

Testy Su-57 w Syrii

21 lutego media rosyjskie poinformowały, że w bazie lotniczej Hmejmim w syryjskiej prowincji (muhafazie) Latakia wylądowały myśliwce 5. generacji Su-57. Wiadomość została potwierdzona przez dziennik Kommiersant, który uzyskał informacje od przedstawiciela rosyjskiego kompleksu militarno-przemysłowego.

Su-57 rozwijany jest w ramach programu Pierspiektiwnyj Awiacyonnyj Kompleks Frontowoj Awiacyi (PAK FA) od 2002, oblot samolotu nastąpił w 2010. Badania kwalifikacyjne myśliwca mają zakończyć się w 2019 / Zdjęcia: Alex Beltyukov/RuSpotters Team

Wcześniej w mediach społecznościowych zaprezentowano zdjęcia i nagrania wideo z Syrii, przedstawiających parę samolotów Su-57, lądujących w rosyjskiej bazie lotniczej Hmejmim. Towarzyszyły im dwa myśliwce wielozadaniowe Su-35S, dwa szturmowe Su-25, jeden samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej A-50U Szmiel (według innych informacji zaobserwowano cztery Su-35S) i pasażerski Tu-154 należący do Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej.

Jak wyjaśnił dziennikowi Kommiersant anonimowy przedstawiciel zbrojeniówki, celem przebazowania Su-57, które jeszcze formalnie nie weszły na wyposażenie Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) Rosji, jest program testów z użyciem środków uzbrojenia. Oficjalnie nie poinformowano, ile samolotów trafiło do Syrii, jednak obserwatorzy donoszą o dwóch samolotach.

Warto zauważyć, że 8 lutego 2018 wiceminister obrony Jurij Borysow, odpowiedzialny za uzbrojenie, poinformował agencję prasową RIA Novosti, że siły zbrojne rozpoczęły operacje pilotażowe przed wprowadzeniem myśliwców nowej generacji do linii. Zakończył się też pierwszy  etap państwowych prób odbiorczych Su-57. Druga faza ma potrwać do 2019.

Analiza
5 grudnia 2017 agencja prasowa TASS informowała, że po raz pierwszy w powietrze wzbił się Su-57, który został wyposażony w pojedynczy silnik turbowentylatorowy Fazy II (izdielije 30). Ma być to docelowa jednostka napędowa seryjnych samolotów. Obecnie prototypy napędzane są silnikami Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117).

Nowe silniki są o 30% lżejsze i o 15-20% wydajniejsze od starszych modeli. Mają być też oszczędniejsze jeśli chodzi o zużycie paliwa i mieć zmniejszoną liczbą części ruchomych. Finalnie ma to zmniejszyć koszty eksploatacyjne Su-57 o jedną trzecią.

Według informacji Borysowa z lutego 2017 rosyjskie siły powietrzne w latach 2018-2025 mają odebrać 12 samolotów Su-57 (znanych wcześniej pod nazwą T-50 PAK FA), zamiast planowanych wcześniej 52. Ostateczna liczba zamówionych myśliwców zostanie ustalona po zakończeniu badań państwowych.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ