MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyAW009 nie trafi do USA - MILMAG - Magazyn Militarny

AW009 nie trafi do USA

23 lutego dyrektor wykonawczy Leonardo Helicopter Division Gian Piero Cutillo, poinformował, że wprowadzenie lekkiego śmigłowca AW009 na rynek amerykański zostało wstrzymane. Wiropłat to cywilna odmiana produkowanego w zakładach PZL-Świdnik wojskowego SW-4 Puszczyk. Informację przekazał portal FlightGlobal. Decyzja jest zaskakująca, gdyż Włosi oczekiwali certyfikacji śmigłowca przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration).

Śmigłowiec AW009 opracowano z myślą o misjach szkoleniowych, transporcie pasażerskim, zadaniach z zakresu utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz ratownictwa medycznego. Po raz pierwszy zaprezentowano go w 2016 podczas targów HAI Heli-Expo 2016 w Louisville w stanie Kentucky / Zdjęcie: Leonardo

W porównaniu z oryginałem, AW009 otrzymał bardziej wydajny silnik turbowałowy Rolls-Royce M250-C20R/2 (SP) (opcjonalnie M250-C30P), szklany kokpit Genesys Aerosystems i awionikę awionika AAL USA. Wersja cywilna ma charakteryzować się większym komfortem lotu dla załogi i pasażerów oraz niższymi kosztami eksploatacyjnymi.

Jak podkreślił Gian Piero Cutillo projekt został odsunięty w czasie, gdyż nie ma statusu priorytetowego. Nie jest pewne kiedy nastąpi wprowadzenie AW009 na rynek amerykański. Przedstawiciel Leonardo podkreślił, że jest to mało prawdopodobne w najbliższej przyszłości. Podstawowym lekkim śmigłowcem włoskiego producenta pozostanie AW119Kx, gdyż koncern chce się skoncentrować na polepszeniu istniejącej oferty.

Cutillo zapowiedział plany modernizacji średnich śmigłowców AW139, które mają rywalizować z konkurencyjnym Airbus Helicopters H160M (zmilitaryzowanej odmianie H160). Informacje o nowym wariancie francuskiego śmigłowca pojawiły się na początku marca 2017. 160-190 H160M ma zastąpić pięć typów wiropłatów używanych obecnie we francuskich wojskach lotniczych (Armée de l’air), wojskach lądowych (Armée de terre) i marynarce wojennej (Marine nationale). Włosi zapowiedzieli dostawę tysięcznego AW139 w 2019.

Analiza
Zależne od Leonardo zakłady PZL-Świdnik skupią się na produkcji śmigłowców SW-4 Puszczyk i opcjonalnie bezzałogowego SW-4 Solo. Wariant klasy RUAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter) został zaoferowany w Korei Południowej w przetargu na nowe śmigłowce szkolno-treningowe pod kryptonimem TH-X. Jest potencjalnym następcą modelu McDonnell Douglas MD 500 Defender w koreańskich wojskach lądowych (ROK Army) i marynarce wojennej (ROK Navy). Informacja pojawiła się podczas międzynarodowych targów Seoul International Aerospace & Defense Exhibition (ADEX) w październiku 2017. Konkurencyjnym modelem jest amerykański Bell 505 Jet Ranger X.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ