MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyAcusonic dla brytyjskich Ajaxów - MILMAG - Magazyn Militarny

Acusonic dla brytyjskich Ajaxów

15 marca Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii podało informację o kontrakcie pomiędzy Thales UK a General Dynamics Land Systems–UK. Warta 3,7 mln GBP (17,8 mln zł) umowa zakłada dostawę czujników akustycznych nowej generacji Acusonic dla pojazdów opancerzonych z rodziny Ajax. Sensory są przeznaczone do wykrywania kierunku wrogiego ostrzału. Prace obejmujące produkcję, instalację i integrację czujników z rodziną pojazdów opancerzonych Ajax zostaną wykonane w zakładach Thales UK w Templecombe.

 Bojowy wóz piechoty Ajax jest podstawowym wariantem z rodziny pojazdów opancerzonych nowej generacji. / Zdjęcie: Richard Watt, MO Wielkiej Brytanii.

Acusonic  otrzymał rządowe oznaczenie Ajax Shot Detection System. System został zaprojektowany w celu dookólnego wykrywania i precyzyjnego określania kierunku ostrzału przeciwnika. Pozwala to załodze załodze na możliwość reakcji, poprzez wskazywanie zagrożonych sektorów wokół pojazdu. Co ciekawe Acusonic został oparty na technologii sonarowej zaprojektowanych przez Thalesa na potrzeby marynarki wojennej.

 Przedprodukcyjny prototyp opancerzonego wozu wsparcia rozpoznania Ares, wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Protector. /Zdjęcie: Andrew Linnett, MO Wielkiej Brytanii

Detektory akustyczne pojazdów Ajax pozwolą załodze na podstawie analizy dźwięku na określenie rodzaju broni przeciwnika a także kierunku, wysokości oraz odległości miejsca ostrzału.

 Czujnik akustyczny nowej generacji Acusonic. Sensory zostaną rozmieszczone na kadłubach pojazdów Ajax /Zdjęcie: Thales UK

Zgodnie z warunkami kontraktu, Thales UK dostarczy odbiorcy 735 zestawów Acusonic, które zostaną zintegrowane z wszystkimi siedmioma wariantami pojazdów Ajax (wcześniej znanymi jako Scout SV).

 Analiza

W 2015 General Dynamics Land Systems–UK (GDLS–UK), otrzymał kontrakt na dostawy 589 pojazdów rodziny Ajax dla Armii Brytyjskiej. Nowe transportery zastąpią  wozy CVR(T) –Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked). Zapowiedź zakupu Ajaxów jeszcze pod nazwą Scout SV padła 3 września 2014, na dzień przed szczytem NATO w walijskim Newport.

Na początku sierpnia 2015 Thales UK otrzymał kontrakt o wartości 125 mln GBP (601,25 mln zł) na dostawę i integrację 245 zestawów systemów obserwacyjnych oraz urządzeń pomocniczych dla nowych pojazdów. Każdy zestaw składa się z systemu wstępnego rozpoznania, systemu zapewniającego lokalną świadomość sytuacyjną, kamer oraz wyrzutni granatów dymnych. Kolejne 344 zestawy zostaną zabudowane w wersjach specjalistycznych.

Rodzina nowych pojazdów składa się z bojowych wozów piechoty Ajax, opancerzonych wozów wsparcia rozpoznania Ares, wozów zabezpieczenia technicznego Apollo, wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego Atlas, opancerzonych wozy inżynieryjnych Argus oraz opancerzonych pojazdów – stanowisk dowodzenia Athena.

Pierwsze testy ogniowe bojowego wozu piechoty Ajax na poligonie Radnor Ranges w Powys odbyły się w kwietniu 2016. BWP wyposażono w wieżę opracowaną przez Lockheed Martin UK i uzbrojoną w armatę automatyczną CT40 kal. 40 mm i karabin maszynowy kal. 7,62 mm.

26 grudnia 2016 źródła w brytyjskim MO poinformowały, że do 2020 pełne zdolności operacyjne osiągną dwie nowe brygady uderzeniowe, wyposażone m.in. w bwp Ajax. Brygady mają być zdolne do rozmieszczenia w dowolnej części Europy w ciągu kilku godzin.

18 września 2017 GDLS–UK przekazał Armii Brytyjskiej dwa pierwsze egzemplarze opancerzonych wozów wsparcia rozpoznania Ares. Pojazd w tym wariancie wyposażony został w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Protector, opracowany przez norweską spółkę Kongsberg Protech Systems (KPS). Moduł jest uzbrojony w uniwersalny karabin maszynowy L94A1 kal. 7,62 mm, ciężki karabin maszynowy kal. 12,7 mm oraz granatnik automatyczny kal. 40 mm.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ