Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o dostawie zestawu 220 kamizelek dla śmigłowcowego personelu latającego o wartości 2 349 998,20 zł. Odbiorcą wyposażenia dostarczonego przez konsorcjum w składzie spółek Siltec (lider) z Pruszkowa i Ha3o Krzysztof Huras z Legionowa jest 3. Regionalna Baza Logistyczna (3.RBLog) z Krakowa.

Obecnie w jednostkach lotniczych Sił Zbrojnych RP użytkowane jest 600 zestawów kamizelek śmigłowcowego personelu latającego. /Zdjęcie: HPE Poland

Obecnie w jednostkach lotniczych Sił Zbrojnych RP użytkowane jest 600 zestawów kamizelek śmigłowcowego personelu latającego. /Zdjęcie: HPE Poland

Kamizelki mają zwiększyć możliwości przetrwania i ratowania życia załóg śmigłowców. Oporządzenie będzie wykorzystywane podczas szkolenia w kraju i w ramach misji Polskich Kontyngentów Wojskowych. W skład zestawów dla lotników wchodzą kamizelka ewakuacyjna JAGA 1, kamizelka balistyczna JAGA oraz lotnicza kamizelka ratunkowa ISP 150N Twin Chamber HR Manual.

Obecnie załogi śmigłowców użytkują 600 zestawów kamizelek dostarczonych w 2014 (Poczta szuka kamizelek i hełmów, 2018-03-05, Lubawa dla skarbówki i Policji, 2017-12-14).

Analiza
Kamizelka ewakuacyjna JAGA 1 zwiększa szanse przeżycia członków załóg po zestrzeleniu lub wylądowaniu na terytorium przeciwnika. Może być użytkowana w temperaturach od -40 do +50 °C. Miękki wkład balistyczny na klatkę piersiową, plecy i ramiona zapewnia ochronę balistyczną zgodnie ze standardem NIJ 0101.04 i ochronę przeciwodłamkową klasy 02 wedłg normy PN-V-87000:2011.

Kamizelkę wyposażono także w twarde płyty ceramiczne oraz kołnierz wypornościowy, który automatycznie napełnia się powietrzem w kontakcie z wodą zapobiegając utonięciu. Całość została obszyta taśmami do mocowania oporządzenia zgodnie ze standardem MOLLE/PALS. Pozwala to na troczenie specjalistycznych kieszeni oraz karabińczyków, umożliwiających zamocowanie liny ewakuacyjnej. Masa oporządzenia to 10 kg w zależności od wybranej konfiguracji dodatkowych akcesoriów.

Lotnicza kamizelka ISP 150N Twin Chamber HR Manual jest zaprojektowana do ratowania załóg w razie przymusowego wodowania. Została wyposażona w dwie komory napełniane dwutlenkiem węgla z 38-g zasobników. Gaz jest uwalniany automatycznie przez zawory systemu Hammar. Już napełnienie jednej komory wypornościowej pozwala na utrzymanie rozbitka na powierzchni wody.