Ponad 200 stron w nowym numerze »

MILMAG - Magazyn MilitarnyTesty Fly Eye w Szwajcarii - MILMAG - Magazyn Militarny

Testy Fly Eye w Szwajcarii

Szwajcarski dziennik Tages Anzeiger poinformował o rozpoczęciu w Szwajcarii prób rozpoznawczych bezzałogowych statków latających (bsl) przeznaczonych dla szwajcarskich wojsk lądowych. Testy mają potrwać od 16 do 29 kwietnia na poligonie Schiessplatz Petit Hongrin w kantonie Vaud. Uczestniczą w nich izraelskie bsl Aeronautics Orbiter 2B i polskie Grupy WB Fly Eye (Umowa offsetowa Grupy WB, 2018-04-18; Pierwsze Warmate przekazane do wojska, 2017-12-21).

W Szwajcarii rozpoczęły się testy bezzałogowych statków powietrznych przeznaczonych dla wojsk lądowych. Jednym z kandydatów jest polski bsl Fly Eye oferowany przez Grupę WB / Zdjęcie: WB Electronics

W 2017 w swoim raporcie dotyczącym potrzeb sił zbrojnych szwajcarski federalny Departament Obrony, Ochrony cywilnej i Sportu zidentyfikował problem braku zapewnienia danych rozpoznawczych dla mniejszych pododdziałów wojsk lądowych. W przeciwieństwie do większych jednostek nie mają one dostępu do danych z dużych bezzałogowców lub śmigłowców.

Szwajcarskie wojska lądowe nie mają doświadczenia z niewielkimi rozpoznawczych bsl, stąd zaprosiły do prezentacji swoich rozwiązań kilku producentów takich systemów. Szwajcarzy zamierzają przeznaczyć na zakup małych bezzałogowych 8 mln CHF (28 mln zł).

Podczas kwietniowych prób będą testowane bsl podobne pod względem wymiarów (w przypadku Fly Eye rozpiętość skrzydeł to 3,6 m i masa 11 kg, dla Orbitera 2B – 3 m i 10,3 kg), napędzane silnikami elektrycznymi, które można przygotować do działania w czasie 5-7 minut.

Analiza
W październiku 2015 Szwajcarzy kupili za 200 mln CHF sześć rozpoznawczych bsl Elbit Systems Hermes 900 HFE (Heavy Fuel Engine). Zastępują one w służbie wprowadzone w 1998 modele Ruag Aerospace ADS-95 Ranger (obecnie pozostało niecałe 12) i służą do zadań zwiadu, obserwacji i rozpoznania ISR (Intelligence Surveillance and Reconnaissance).

Uzupełnieniem bsl jest 15 kupionych w 1987 śmigłowców Aérospatiale  AS332 Super Puma (obecnie Airbus Helicopter H215), które także są wykorzystywane do zadań zwiadu i rozpoznania.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ