Ponad 200 stron w nowym numerze »

MILMAG - Magazyn MilitarnyHybryda F-22 i F-35 dla programu F-3? - MILMAG - Magazyn Militarny

Hybryda F-22 i F-35 dla programu F-3?

20 kwietnia 2018 agencja prasowa Reutera, powołując się na dwa źródła, poinformowała, że koncern Lockheed Martin planuje złożyć propozycję w japońskim programie F-3. Amerykanie chcą zaoferować konstrukcję będącą hybrydą rozwiązań stosowanych w samolotach 5. generacji F-22 Raptor i F-35 Lightning II.

Zgodnie z obowiązującym amerykańskim prawem federalnym, F-22 Raptor nie może być eksportowany. Dlatego opracowano rodzinę samolotów F-35 Lightning II, m.in. z myślą o eksporcie / Zdjęcie: Departament Obrony USA.

Według informacji agencji, przedstawiciele amerykańskiego koncernu zbrojeniowego rozmawiali z japońskim Ministerstwem Obrony na temat tej propozycji. Lockheed Martin ma złożyć formalną ofertę w programie F-3 gdy uzyska zgodę Kongresu USA na eksport zastrzeżonych technologii w stosowanych w F-22.

Według źródła samolot miałby być kompilacją konstrukcji F-22 Raptor i F-35 Lightning II. 9 marca 2018 media japońskie poinformowały, że rząd w Tokio opublikował trzecie zapytanie ws. programu myśliwca wielozadaniowego 5. generacji F-3. Dokument skierowano wyłącznie do zainteresowanych podmiotów w USA i Wielkiej Brytanii. (Nowe rozdanie w programie F-3, 2018-03-13)

Inne źródło poinformowało, że przyszły japoński samolot ma być wyposażony jednostkę napędową i stację radiolokacyjną rodzimej produkcji. Analizowana jest również opcja rozwinięcia konstrukcji w kraju, z wykorzystaniem technologii pozyskanych od sojuszników. Jednak zgodnie z oświadczeniem rzecznika japońskiego resortu obrony żadna decyzja nie została jeszcze podjęta.

Prócz Lockheed Martina japońskie zapytanie otrzymały Boeing i BAE Systems, które nie odniosły się dotąd do propozycji Tokio.

Analiza

Zgodnie z obowiązującym amerykańskim prawem federalnym, F-22 Raptor jako kompletny system, ani żadna z technologii składowych, nie mogą być eksportowane. We wrześniu 2006 zapisy prawa zostały utrzymane przez Kongres, mimo to cztery lata później Departament Obrony przygotował raport na temat kosztów i możliwości opracowania wersji eksportowej samolotu. Wstępne zainteresowanie zakupem takiego wariantu wyraziła Australia, Japonia i Izrael, jednak ostatecznie kraje te zdecydowały się na pozyskanie F-35 (Australijskie F-35 gotowe do walki, 2018-04-09). Rozstrzygające okazały się nie tylko kwestie prawne, lecz również koszty eksploatacyjne i większe możliwości F-35 atakowania celów naziemnych.(Lockheed Martin zakończył testy F-35, 2018-04-14).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ