MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyDefExpo2018: Seagull dla Indii? - MILMAG - Magazyn Militarny

DefExpo2018: Seagull dla Indii?

Podczas DefExpo 2018 stocznia Garden Reach Shipbuilders and Engineers (GRSE) podpisała memorandum o współpracy z Elbit Systems dotyczące ewentualnej produkcji i dostaw marynarce wojennej Indii (Bhāratīya Nau Senā) bezzałogowych pojazdów nawodnych Seagull.

Seagull został zaprezentowany na początku lutego 2016. Jednostka powstała z myślą o ochronie stref przybrzeżnych

Model w skali izraelskiego bezzałogowego pojazdu nawodnego był prezentowany na wystawie GRSE podczas targów DefExpo 2018 w Chennai, 11-13 kwietnia. Memorandum o współpracy zakłada ewentualne uruchomienie ich produkcji seryjnej w Indiach.

Seagull został zaprojektowany do realizacji zadań zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) wykrywania i zwalczania min morskich oraz improwizowanych ładunków wybuchowych, walki radioelektronicznej, zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej i ochrony strategicznej infrastruktury.

W czerwcu 2016 zakończono testy odpalenia lekkich torped z pokładu Seagulla, dzięki czemu jako pierwszy bezzałogowy system posiada zdolności ZOPs. / Zdjęcia: Elbit Systems

Na początku stycznia 2018 Indie zerwały rozmowy z południowokoreańską korporacją Kangnam w sprawie przetargu o wartości 326 mld INR (16,73 mld zł) na 12 okrętów obrony przeciwminowej, które mają zastąpić planowane do wycofania w 2020 cztery jednostki typu Karwar z lat 1980. Bezzałogowe pojazdy Seagull mogą zostać zaoferowane jako uzupełnienie przyszłej floty przeciwminowej, która miała powstać, według wcześniejszych planów, w latach 2021-2026.

Analiza

Seagull został zaprezentowany przez Elbit Systems 8 lutego 2016 z myślą o ochronie stref przybrzeżnych. Pojazd może być zdalnie sterowany z innej jednostki pływającej lub centrum dowodzenia na lądzie, a także działać w trybie autonomicznym. Dzięki możliwości przenoszenia różnego rodzaju uzbrojenia, jednostka może zostać dostosowywana do prowadzenia misji bojowych.

Seagull ma 12 m długości i jest napędzany dwoma silnikami, dzięki którym rozwija prędkość 32 węzłów (ok. 60 km/h). Maksymalna masa ładunku użytecznego to 2,5 t. Pojazd powstał na podstawie doświadczeń zdobytego w czasie realizacji programu Silver Marlin, pierwszego bezzałogowego pojazdu nawodnego Elbit Systems, który zadebiutował w 2007.

Na pokładzie Seagulla może być przenoszony mniejszy bezzałogowy pojazd głębinowy, używany do obserwacji i analizy podwodnej, a także neutralizacji wykrytych zagrożeń. W czerwcu 2016 zakończono testy odpalenia lekkiej torpedy. Jest to pierwszy na świecie bezzałogowy system mogący posłużyć do zwalczania okrętów podwodnych.

W marcu 2018 prototyp Seagulla został wypożyczony Izraelskiemu Korpusowi Morskiemu i wziął udział w międzynarodowych ćwiczeniach ZOP na Morzu Śródziemnym z jednostkami pływającymi i latającymi sił morskich Francji.  

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ