Wiosenny MILMAG 4/2019 »

MILMAG - The Military MagazineC-130J-30 i KC-130J dla Niemiec - MILMAG - The Military Magazine

C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec

4 maja 2018 amerykańska Agencja ds. Współpracy Obronnej (DSCA) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż procedurą Foreign Military Sales (FMS), trzech samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules i trzech powietrznych tankowców KC-130J Hercules dla Republiki Federalnej Niemiec.

Lockheed Martin C-130J-30 jest wydłużoną o 4,57 m (15 stóp) wersją Super Herculesa, który otrzymał dodatkowy przedział ładunkowy. /Zdjęcie: Lockheed Martin

Ewentualny kontrakt na sześć samolotów produkcji Lockheed Martin opiewa na maksymalną kwotę 1,4 mld USD (5,01 mld zł). Rząd w Berlinie wyraził zainteresowanie zakupem trzech C-130J-30 oraz trzema KC-130J wraz z czterema zainstalowanymi silnikami turbośmigłowymi Rolls Royce AE-2100D na każdym statku powietrznym. Cztery dodatkowe silniki tego typu będą przeznaczone na części zamienne.

Pakiet obejmuje także 8 opartych o terminal MIDS wielofunkcyjnych łącz danych Link 16, 8 wyrzutni pułapek termicznych (flar i dipoli) AN/ALE-47, 8 systemów ostrzegania przed pociskami rakietowymi AN/AAR-47A(V)2, 8 systemów ostrzegających o opromieniowaniu przez radar AN/ALR-56M oraz 8 głowic elektrooptycznych MX20 EO/IR. Każdy zestaw 8 egzemplarzy zawiera 2 przeznaczone do wykorzystania jako baza części zamiennych.

KC-130J jest powietrznym tankowcem, opracowanym specjalnie na potrzeby amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej na potrzeby operacji ekspedycyjnych. /Zdjęcie: USMC

Dodatkowo, niemieckie samoloty zostaną wyposażone w nieokreśloną liczbę systemów identyfikacji swój-obcy AN/APX-114/119 Mode 5, systemów planowania misji JMPS i zabezpieczonej komunikacji, wyposażenia do precyzyjnej nawigacji i kryptografii oraz urządzeń noktowizyjnych. Pakiet dodatkowy obejmuje wyposażenie wsparcia i do testów, publikacje i dokumentację techniczną, wyposażenie szkoleniowe oraz szkolenie personelu latającego i technicznego, usługi techniczne i logistyczne rządu USA oraz producentów oraz inne elementy logistyki i programu wsparcia.

Jak podkreśla komunikat DSCA, proponowane wyposażenie trafi do niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe), zwiększając ich zdolności transportowe, w tym zrzutu z powietrza oraz przeprowadzania operacji tankowania w powietrzu. 5 kwietnia 2018 agencja informowała z kolei o ewentualnej sprzedaży Niemcom czterech autonomicznych bsl dużej długotrwałości lotu (HALE) Northrop Grumman MQ-4C Triton, przeznaczonych do zadań patrolowych (MQ-4C Triton dla Niemiec, 2018-04-07).

Analiza
Samoloty transportowe będą wykorzystywane przez francusko-niemiecką eskadrę, tworzoną w bazie lotniczej Évreux w Normandii. Eskadra ma docelowo składać się z czterech francuskich oraz sześciu niemieckich C-130J-30 Super Hercules. Wstępna gotowość operacyjna zostanie osiągnięta w 2021, gdy rozpoczną się międzynarodowe szkolenia, a pełna trzy lata później.

Dostawy samolotów dla Niemiec mają rozpocząć się w 2021, gdy rozpocznie się wycofywanie starszych C-160 Transall. Plan zakupu amerykańskich samolotów został ogłoszony 4 października 2016. Luftwaffe pozostawi w służbie nowoczesne A400M Atlas, których zamówiono 53 egzemplarze (plus siedem jako opcja) (Kolejne A400M w rocznicę Konwencji OCCAR, 2018-03-25).

Z kolei pierwszy egzemplarz C-130J-30 dla Francji został dostarczony pod koniec grudnia 2017 i trafił 15 stycznia 2018 do 2/61 Eskadry Transportowej Franche-Comté w 123. bazie lotniczej Orléans – Bricy. Kolejne dwa transportowce oraz jeden tankowiec KC-130J zostaną dostarczone do końca 2019. Zgodę na sprzedaż samolotów, Paryż otrzymał 11 listopada 2015.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ