9 grudnia br. ministerstwo sił zbrojnych Francji poinformowało w mediach społecznościowych, że należący do wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace) samolot wielozadaniowy Dassault Rafale B po raz pierwszy wystrzelił zmodernizowany, ponaddźwiękowy pocisk manewrujący średniego zasięgu ASMP-A (Air-Sol Moyenne Portée-Amélioré), który w wersji bojowej jest uzbrojony w głowicę nuklearną o mocy 300 kT (Francja zamawia Rafale F4, 2019-01-14).

Francuski, wielozadaniowy Dassault Rafale B po raz pierwszy wystrzelił zmodernizowany ponaddźwiękowy pocisk manewrujący ASMP-A, przystosowany do przenoszenia broni jądrowej

Francuski, wielozadaniowy Dassault Rafale B po raz pierwszy wystrzelił zmodernizowany ponaddźwiękowy pocisk manewrujący ASMP-A, przystosowany do przenoszenia broni jądrowej

 
Pierwszy test w locie rozpoczął testy kwalifikacyjne zmodernizowanej broni strategicznej, która wejdzie na wyposażenie strategicznych sił powietrznych (Forces Aériennes Stratégiques) w Armée de l’Air et de l’Espace i siłach jądrowych lotnictwa marynarki wojennej (Force Aéronavale Nucléaire).

Samolot wystartował ze 120. Bazy Lotniczej Commandant Marzac w Cazaux, w departamencie Żyronda. Po oderwaniu od nosiciela, dane telemetryczne pocisku podczas całego lotu były monitorowane przez przedstawicieli Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) z ośrodków w Biscarosse, Hourtin i Quimper.

Program modernizacji rakiet ASMP rozpoczął się w połowie 2014. Zmodernizowany wariant charakteryzuje się zwiększonym z 300 do 600 km zasięgiem i prędkością przelotową rzędu Ma3. Pocisk zostanie wyposażony w głowicę jądrową nowej generacji TNA (tête nucléaire aéroportée) o mocy 300 kT. Ma 5,38 m długości, 300 mm średnicy i 860 kg masy startowej. Jest napędzany silnikiem strumieniowym z poddźwiękową komorą spalania (ramjet) na paliwo ciekłe.

ASMP-A ma 5,38 m długości, 300 mm średnicy i 860 kg masy startowej. Jest napędzany silnikiem strumieniowym z poddźwiękową komorą spalania na paliwo ciekłe. W wersji bojowej zostanie wyposażony w głowicę jądrową nowej generacji TNA o mocy 300 kT / Zdjęcia: Armée de l'air

ASMP-A ma 5,38 m długości, 300 mm średnicy i 860 kg masy startowej. Jest napędzany silnikiem strumieniowym z poddźwiękową komorą spalania na paliwo ciekłe. W wersji bojowej zostanie wyposażony w głowicę jądrową nowej generacji TNA o mocy 300 kT / Zdjęcia: Armée de l’air

Samoloty Rafale B w Forces Aériennes Stratégiques będą jedynym nosicielem ASMP-A, po wycofaniu 21 czerwca 2018 samolotów uderzeniowych Mirage 2000N, natomiast pokładowe Rafale N – również jedynym nosicielem, ale w Force Aéronavale Nucléaire, po wycofaniu samolotów Super Étendard 13 lipca 2016 (Mirage 2000N wycofane ze służby, 2018-07-05; Super Étendard w końcu dla Argentyny, 2018-05-16).

Co ciekawe, już w październiku 2015 ruszyły prace nad następcą ASMP-A, pociskiem czwartej generacji oznaczonym ASN4G (Air-Sol Nucléaire Fourth-Generation), który będzie pociskiem hipersonicznym rozwijającym prędkość co najmniej Ma8. Pocisk ma wejść do służby w 2035 i ma charakteryzować się ponad dwukrotnie większym zasięgiem (rzędu 1000-1500 km) i wysoką manewrowością (Francuski pocisk hipersoniczny, 2019-01-30).

ASN4G będzie przenoszony początkowo przez zmodernizowane Rafale F4, ale również samolotu wielozadaniowego 6. generacji, który powstanie w ramach francusko-niemiecko-hiszpańskiego programu FCAS (Future Combat Air System) (FCMS, Indra i Thales opracują czujniki dla FCAS, 2020-11-25).

Podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019, europejski konsorcjum MBDA, która odpowiada za modernizację ASMP do standardu ASMP-A, jak i za opracowanie ASN4G, zaprezentowało makiety uzbrojenia lotniczego, które w przyszłości trafią na wyposażenie FCAS. Wśród nich Supersonic Cruise Missile, którego makieta powstała na bazie doświadczeń z koncepcją pocisku CVS401 Perseus i może być rozpatrywany jako potencjalny kandydat (bądź jego modyfikacja z ulepszonym napędem) w programie ASN4G (SIAE2019: Nowości MBDA, 2019-06-19).