Przejdź do serwisu tematycznego

S-70i Black Hawk na ćwiczeniach GOPR

W pierwszym tygodniu lutego na lotnisko do Nowego Targu przyleciał policyjny śmigłowiec S-70i Black Hawk, który przez cztery dni służył Górskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu oraz Centralnemu Pododdziałowi Kontrterrorystycznemu Policji „BOA”. Celem wizyty było szkolenie policji oraz ratowników górskich.

W trakcie szkolenia ćwiczono elementy związane z desantem ratowników z pokładu śmigłowca za pomocą liny osobistej oraz przenoszenie ratowników techniką Long Line. Szkolenie odbywało się na terenie przełomu Białki w Nowej Białej oraz Turbacza i Bukowiny Waksmundzkiej. Pogoda nieco pokrzyżowała plany, gdyż pierwotnie miało być więcej zajęć w Gorcach, ale z powodu silnego wiatru i deszczu w czwartym dniu szkolenia wybrano tereny nieopodal lotniska w Nowym Targu.

GOPR z policją ćwiczy regularnie od kilku lat. Do tej pory na terenie Podhala prowadzono szkolenia z użyciem śmigłowca Mi-8 oraz PZL W-3 Sokół, a od trzech lat wykorzystuje się do niego jeden z najnowszych nabytków polskiej policji – śmigłowiec Sikorsky S70-i Black Hawk. Na dzień dzisiejszy Policja posiada trzy takie maszyny, wyprodukowane w polskiej fabryce PZL Mielec we współpracy z firmą Sikorsky Aircraft Corporation.

Policyjny Black Hawk wyposażony jest w dwa silniki turbowałowe General Electrics o mocy 1560KM każdy, które napędzają czterołopatowy wirnik nośny oraz śmigło ogonowe. Kabina pilotów wyposażona jest w nowoczesne systemy radio-nawigacyjne, które umożliwiają loty w dzień jak i w nocy. W kabinie została zamontowana belka do szybkiego desantu linowego, a nad prawymi drzwiami zainstalowano wyciągarkę wyposażoną we własne oświetlenie.

Dane techniczne

Śmigłowiec S-70i Black Hawk

  • Średnica wirnika nośnego – 16,36 m
  • Długość z pracującym wirnikiem – 19,76 m
  • Napęd – 2 silniki turbinowe T-700-GE-701D
  • Maksymalna moc – 2.000 KM / 1,471 kW
  • Maksymalna masa startowa – 9.979 kg
  • Maksymalna prędkość przelotowa – 296 km/h
  • Zasięg bez dodatkowych zbiorników paliwa – 578 km

 

Artykuł został pierwotnie opublikowany w MILMAG D&S 02/2021

Galeria

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Chrzest pierwszego okrętu podwodnego typu S-80 Plus

22 kwietnia w hiszpańskiej stoczni spółki Navantia w Kartagenie w Murcji odbyła się uroczystość chrztu konwencjonalnego okrętu podwodnego Isaac Peral (S-81), typu S-80 Plus. Jest

LRASM na uzbrojenie Poseidonów

21 kwietnia amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) w imieniu Departamentu Obrony USA podpisało umowę o wartości 73 951 846 USD (280 mln zł) ze spółką Boeing

X