Przejdź do serwisu tematycznego

Skrzynie Suprobox serii R Multibrix

Pojemniki do transportu wojskowego

Grupa Makel to tureckie przedsiębiorstwo założone w 1997. Specjalizuje się w projektowaniu i wytwarzaniu skrzyń magazynowych i transportowych Suprobox kilku serii, w tym przeznaczonej dla użytkowników mundurowych. Po ponad dwudziestu latach na rynku producent wprowadził własny system składowania i transportu pojemników Multibrix. Umożliwia sprawne łączenie i spiętrzanie skrzyń w pionie.

W ofercie tureckiego producenta znajdują się trzy oznaczone literami serie produktów. E obejmuje skrzynie ochronne do przenoszenia elektroniki i urządzeń. Cechujące się prostotą i niewyszukaną estetyką produkty kierowane są głównie do odbiorców instytucjonalnych i przedsiębiorstw. Seria B obejmuje mniejszą liczbę modeli, ale o poprawionej ergonomii i wzornictwie. Zaprojektowano je dla fotografów i innych odbiorców cywilnych. Seria R to zunifikowane geometrycznie skrzynie i zasobniki o dużej pojemności, zaprojektowane ze szczególnym uwzględnieniem tranzytu długodystansowego. Pojemniki dostępne są w kolorze czarnym, piaskowym, zielonym, pomarańczowym i granatowym.

Produkcja

Skrzynie transportowe serii R wykonywane są z polietylenu metodą odlewania rotacyjnego. Wytwarzanie w tej technologii przebiega w kilku etapach. Zaczyna się od umieszczenia w formie ściśle odmierzonej ilości materiału, najczęściej w postaci proszku. Następnie polimer poprzez podgrzanie zostaje zespolony i doprowadzony do stanu plastycznego lub nawet płynnego. Forma zostaje umieszczona w wirówce, które z zadaną fluktuacją obraca nią w osi pionowej i poziomej. Umożliwia to równomierne rozprowadzenie materiału po wszystkich ścianach profilu. Końcowa faza to studzenie. Przeprowadzana jest precyzyjnie aby zapobiec skrzepom, odkształceniom i przemieszeniu masy. W efekcie udaje się osiągnąć kształty o równomiernie rozłożonej masie, niemal pozbawione szwów odlewowych.


Seria skrzyń Suprobox R zawiera 48 pojemniki wliczając podstawowe kubatury i wersje z kółkami. Do tego dochodzi pięć odmian kolorystycznych i warianty wyposażenia dodatkowego

Multibrix

Wszystkie skrzynie serii R składają się z dwóch elementów: komory głównej (o podstawie zbliżonej do prostokąta) i wieka. Zależnie od przeznaczenia wysokość elementów może się różnić. W ofercie są konstrukcje które stoją na wieku, a zawartość jest nakrywana komorą. Jest to istotne, że wszystkie zasobniki są zorientowane w pionie. Powierzchnia dolna ma diametralnie inny kształt od górnej. Wynika to bezpośrednio z zastosowanego systemu spiętrzania Multibrix. Wieka pokryto rzędami kwadratowych wypustek, a w dnach komór znajdują się odpowiadające im wgłębienia.
Umieszczając jeden zasobnik na drugim skrzynie łączą się uniemożliwiając przemieszczanie w poziomie. Pozwala to sprawnie i bezpiecznie spiętrzać takie same pojemniki lub kilka mniejszych na jednej większej. Połączenia można dodatkowo wzmocnić, łącząc warstwy zaciskowymi taśmami transportowymi. W tym celu skrzynie wyposażono w odpowiednie wgłębienia. Zespoły skrzyń można też łączyć nakrywając całość siatką transportową.


Dzięki systemowi łączenia Multibrix skrzynie można stabilnie spiętrzać jedna na drugiej

Ochrona

Skrzynie Suprobox serii R mają chronić zawartość niezależnie od warunków środowiskowych. Pod pokrywą umieszczono silikonową uszczelkę. Chroni ona wnętrze przed wnikaniem kurzu, pyłu i wody zapewniając ochronę na poziomie IP 67, zgodną z cywilną normą EN60529 TS 3303. Wszystkie pojemniki przystosowano do wykorzystania w zakresie od -33 do +65 stopni Celsjusza przy wysokiej wilgotności, zgodnie z wojskową normą MIL STD 810G. Odporność mechaniczną na wypadek upadku potwierdza certyfikacja zgodna ze standardem MIL STD 648D.


Przed wnikaniem zabrudzeń i wilgoci do wnętrza skrzyni zabezpiecza silikonowa uszczelka wprawiona w pokrywę


Skrzynie Suprobox spełniają cywilne i wojskowe normy odporności na zabrudzenie, zalanie i uszkodzenia mechaniczne

Zamki

Wszystkie skrzynie Suprobox serii R wyposażono w nitowane do powłoki zatrzaski ze stali nierdzewnej o wzmocnionej konstrukcji. W wiekach mocowane są haczykowato wygięte zaczepy. Współpracują z nimi przytwierdzone do komory obrotowe zamki z mimośrodowym dociągiem. Otwieranie jest bardzo proste: wystarczy podnieść skrzydełko uchwytu i obrócić je przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wydłuży to ramię zaczepu zamka na tyle, aby zdjąć je z haka na pokrywie. Zamykanie odbywa się w odwrotnej kolejności. Mimośrodowy mechanizm z dużą siłą dociąga pokrywę, zgniatając umieszczoną między elementami uszczelkę, co poprawia szczelność połączenia.


Zamki wykonane ze stali nierdzewnej wyposażono w mimośrodowy system dociągania. Na zdjęciu wariant z zaczepem do kłódki

Zabezpieczenie

Wszystkie zamki wyposażono w specjalne otwory umożliwiające mocowanie plomb zagniatanych na drucie. Tak zabezpieczonych zamków nie da się otworzyć bez zerwania zabezpieczeń. Na życzenie dostępne są też wersje zatrzasków wyposażone w otwór do mocowania kłódki. Skrzynie można też zamówić wyposażone jeden lub kilka osobno nitowanych zaczepów na kłódki, niezależnych od zamków.
Jeżeli użytkownik zamierza zabezpieczać zawartość w ten sposób, musi pamiętać o zamówieniu skrzyni z odpowiednią liczbą zaczepów. Jest to istotne, gdyż Suprobox R są dostępne w wariancie ze zdejmowaną pokrywą lub klapą uchylną na zawiasach. W pierwszym przypadku wypada zastosować cztery kłódki, po dwa na stronę, w drugim powinny wystarczyć dwie.

Dodatki

Producent oferuje też wyposażenie dodatkowe. Podstawowym są szerokie, stalowe uchwyty transportowe. Podobnie jak pozostałe aplikacje są nitowane do korpusu skrzyni. Uchylają się 90 stopni do pozycji roboczej, a gdy nie są używane automatycznie składa je wbudowany mechanizm sprężynowy.


Większe pojemniki wyposażone są w dwie pary stalowych uchwytów na każdym z krótszych boków. Umożliwia to przenoszenie skrzyń oburącz lub unoszenie w cztery osoby

Zależnie od wybranego modelu lub na specjalne życzenie producent może wyposażyć skrzynię w kółka ułatwiające wleczenie ciężkiego bagażu. Dostępne są dwa warianty z rolkami plastikowymi lub poliuretanowymi podobnymi do stosowanych w deskorolkach. Oba warianty są osadzane na łożyskach kulowych dla wyższej kultury pracy i trwałości.
Do funkcjonowania na różnych wysokościach konieczne jest wyposażenie skrzyni w zawór umożliwiający wyrównywanie ciśnienia. Suprobox ma w ofercie dwa modele: automatyczny i aktywowany ręcznie. Pierwszy instalowany jest w burcie, a za szczelność i regulację ciśnienia odpowiada półprzepuszczalna membrana (podobna do stosowanej w oddychającej odzieży przeciwdeszczowej). Umożliwia to swobodny przepływ powietrza, jednocześnie zapobiegając przenikaniu wody. Zawór mechaniczny składa się z uszczelnionego korka osadzonego na silnej sprężynie. Z zewnątrz widoczny jest czerwony przycisk, jego aktywacja otwiera zawór co wyrównuje ciśnienie do panującego w otoczeniu.


Mechaniczny zawór wyrównywania ciśnienia z przyciskiem oznaczonym czerwonym kolorem. Otwór osłonięto drobną metalową siatką by do wnętrza nie zostały zassane zanieczyszczenia

Skrzynię można też wyposażyć we wskaźnik umożliwiający kontrolę wilgotności wnętrza bez otwierania. Po przekroczeniu 40% zmienia kolor na różowy.


Wprawiony w ścianę wskaźnik wilgotności umożliwia szybką ocenę, czy zawartość jest wciąż dostatecznie sucha

Ciekawym i przydatnym dodatkiem jest też zakręcany szczelnym korkiem przedział na dokumenty i inne drobiazgi. Można w nim umieścić kwity przewozowe, przez co skrzynia nie musi być otwierana przy rutynowej kontroli. Zapobiega to również przypadkowemu zgubieniu dokumentów i upraszcza logistykę. Wyeliminowana jest potrzeba przeszukiwania sterty papierów w poszukiwaniu tych dotyczących konkretnego ładunku.


Zakręcany przedział na dokumenty przewozowe i inne drobiazgi. Korek wyposażono w uszczelkę by do wnętrza nie dostała się woda

Skrzynie Suprobox są także dostępne w wariancie Rack. Pojemniki zachowują wszystkie cechy serii R, ale otwierają się po dwóch przeciwległych bokach, tworząc tym samym swoiste polimerowe tunele. Wnętrze wyposażane jest fabrycznie w stalowe ramy umożliwiające montaż i funkcjonowanie urządzeń bez konieczności ich demontażu. Pozwala to łatwo rozstawiać polowe zestawy elektroniczne, na przykład serwery. Rack można dodatkowo wyposażyć w specjalne zaczepy umożliwiające zawieszenie pokryw na bokach korpusu.


Skrzynie Suprobox R Rack o konstrukcji pozwalające na zabudowę systemów elektronicznych. Od wewnętrznej strony pokryw jest miejsce na niezbędne przewody i podstawowe narzędzia

Większość skrzyń Suprobox można zamówić w wersji do transportu wózkiem widłowym lub paletowym. Konstrukcja jest dodatkowo podniesiona na podłużnych belkach: zależnie od wersji są integralnymi elementami korpusu lub dodatkowymi, przytwierdzanymi do podstawy.


Większość zasobników można zamówić w wersji przygotowanej do transportu wózkiem widłowym lub specjalnych ruchomych podstawach

Nazwa

Pojemniki Suprobox R są w pełni opisywane w systemie metrycznym. Jest to o tyle przydatne, że nazwy poszczególnych produktów składają się z przynajmniej dwóch członów liczbowych. Natychmiast pozwala to odczytać wymiary zewnętrzne danej skrzyni. Pierwszy człon opisuje długość i szerokość wyrażoną w centymetrach. Drugi to kolejno wysokość komory i wieka. Tak więc skrzynia 6050-3010 ma u podstawy prostokąt o bokach 60×50 centymetrów. Drugi człon informuje, że komora mierzy 30 a wieko 10 centymetrów. Ułatwia to rozpoznanie produktów i wybór właściwego do potrzeb.


Skrzynie transportowe Suprobox serii R trafiły do oferty polskiego dystrybutora Pagacz Defence Group

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Nóż-bagnet z Łucznika

Dobre narzędzie dla żołnierza 23 marca 2016 Inspektorat Uzbrojenia podpisał z Łucznikiem umowę na dostawy 150 powtarzalnych 5,56-mm karabinków reprezentacyjnych (MSBS-5,56R/MSBS R20).…

H&K na prostej w 2020

Ubiegły rok był kolejnym, w którym niemiecki producent broni strzeleckiej z siedzibą w Oberndorfie odnotował zysk, co nastąpiło po latach pod przysłowiową kreską. „Powrót do rentowności w 2019 roku

X