Jak poinformowała amerykańska spółka Raytheon Technologies, oferowany wojskom lądowym USA (US Army) w programie półautonomicznego pojazdu OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) bojowy wóz piechoty KF41 Lynx będzie zupełnie nowym pojazdem. Powstanie on wspólnymi siłami z American Rheinmetall Vehicles (oddział niemieckiej Rheinmetall Defence), Textron Systems i innymi spółkami. Po raz pierwszy o nowym planowanym wariancie Lynxa informowano 20 października ub. r. (Nowy wariant KF41 Lynx oferowany US Army).

Amerykański Lynx będzie obsługiwany przez dwóch załogantów, a rolę trzeciego wirtualnego  będzie pełnić sztuczna inteligencja / Grafika: Raytheon Technologies

Zgodnie z ujawnionymi informacjami, amerykański Lynx będzie obsługiwany przez zredukowaną,  dwuosobową załogą, natomiast rolę trzeciego wirtualnego członka będzie pełnić sztuczna inteligencja, która wspomoże ludzi w procesie podejmowania decyzji na polu walki. Oprogramowanie oparte na uczeniu maszynowym, poniekąd pełniące rolę działonowego, pozwoli na automatyczne wykrywanie, identyfikowanie, śledzenie, namierzanie i nadawanie priorytetów dla celów, ale decyzja o ataku będzie pozostawać w gestii ludzi. Warto zauważyć, że docelowo pojazd, zgodnie z wymogami US Army, będzie mógł także działać jako platforma bezzałogowa.

Ponadto, amerykański Lynx, w przeciwieństwie do niemieckich wozów zakupionych przez Węgry i oferowanych Australii, Czechom, Indiom czy Włochom (nieoficjalnie także Katarowi), powstanie od podstaw dzięki cyfrowemu projektowaniu. Zapewni to lepszą integrację przyszłych systemów wyposażenia, takich jak system wspomaganego rozpoznawania celów ATR (Aided Target Recognition) czy tzw. pojedyncze źródło prawdy, czyli zintegrowana baza danych o stanie pojazdu i jego załogi oraz sytuacji taktycznej wokół niego (Testy KF41 i AS21 w Australii, Budowa zakładów KF41 Lynx na Węgrzech, Oferty na czeskie bwp).

Wes Kremer, prezes Raytheon Missiles & Defense powiedział: W miarę postępów będziemy wirtualnie budować, analizować i udoskonalać projekt Lynxa. Zapewnimy też, że technologie cyfrowe, takie jak wspomaganego rozpoznawania celów przez sztuczną inteligencję, zapewnią żołnierzom przewagę na polu bitwy.

Ponadto, komputerowe stanowisko testowe pozwoli nie tylko na wirtualne opracowanie pojazdu, ale poprzez próby na różnych modelach symulujących walkę, pozwoli go udoskonalać, redukując ryzyko przemysłowe, przed fizyczna budową prototypu.

16 lutego br. do partnerstwa przemysłowego Team Lynx dołączyła spółka Allison Transmission, która na mocy porozumienia z American Rheinmetall Vehicles, opracuje na potrzeby Lynxa elektryczny układ napędowy nowej generacji NGET (Next-Generation Electrified Transmission), dzięki czemu stanie się on pełnoprawnym wozem hybrydowym. Z kolei spółka Textron Systems zbuduje od podstaw podwozie.

Już teraz KF41 Lynx charakteryzuje się wysokim poziomem modułowości konstrukcji i otwartą architekturą systemów (MOSA, Modular Open Systems Architecture) oraz wysokimi zdolnościami w zakresie ochrony załogi, mobilności i systemów uzbrojenia. Kontrpropozycją w programie następcy amerykańskich bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley jest, oferowany przez General Dynamics Land Systems (GDLS), bwp Griffin III z 50-mm armatą automatyczną XM913 Bushmaster, rozwijaną w ramach programu ALAS-MC (Advanced Lethality and Accuracy System for Medium Caliber) (USA: Postępy rozwoju ALAS-MC, Pancerne propozycje GDLS dla US Army).