9 kwietnia, w godzinach porannych czasu polskiego, w zakładach montażowych i jednocześnie siedzibie południowokoreańskiej spółki Korean Aerospace Industries (KAI) w Sacheon w prowincji Gyeongsang, odbyła się zapowiadana prezentacja pierwszego prototypu samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae, opracowanego wspólnie z Indonezją, w ramach programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) (Prezentacja prototypu KF-X w kwietniu).

Podczas prezentacji za sterami samolotu KF-21 zasiadła kpt. Yang Yoon-young z południowokoreańskich wojsk lotniczych (Daehanminguk Gong-gun), która ma być pierwszym przeszkolonym pilotem na nowy typ samolotu / Zdjęcie: zrzut ekranu z transmisji online Munhwa Broadcasting Corporation

Uroczystość, w której wzięli udział m.in. prezydent Republiki Korei Moon Jae-in, minister obrony Indonezji Prabowo Subianto oraz przedstawiciele koreańskich i indonezyjskich sił zbrojnych, była transmitowana na żywo w mediach. Dotąd znany jako KF-X lub pod przydomkiem Boramae (pol. Jastrząb), samolot oficjalnie otrzymał nowe oznaczenie KF-21 (Projekt KF-X ujawniony).

Podczas przemówienia do zgromadzonych, prezydent Moon Jae-in powiedział, że do 2028 roku zostanie dostarczonych 40 samolotów KF-21, a do 2032 roku – łącznie 130 (początkowo mówiono o zakupie 120 samolotów – przyp. red.). Pozostałe 50 egzemplarzy, jakie zostaną zbudowane przypadnie Indonezji, która finansuje (nie bez problemów) program w 20 procentach (początkowo zapotrzebowanie szacowano na ok. 80 egzemplarzy – przyp. red.).

Według aktualnych planów, prototyp KF-21 Block I rozpocznie próby naziemne jeszcze w tym roku, by wznieść się w powietrze w lipcu 2022. Jednocześnie trwa budowa kolejnych prototypów. Montaż drugiego i trzeciego egzemplarza zakończy się jeszcze w tym roku, a trzech ostatnich – do końca 2022. Samoloty pochodzące z produkcji seryjnej otrzymają oznaczenie KF-21 Block II.

Opis

KF-21, bazujący na projekcie KAI C109, ma 16,9 m rozpiętości skrzydeł, 11,2 m długości i 4,7 m wysokości. Samolot ma masę własną 11,8 t i ma mieć maksymalną masę startową 25,4 t (masa paliwa wyniesie 5,4 t). Napęd stanowią dwa silnikami turbowentylatorowe General Electric GE Aviation F414-KI o ciągu 57,8 kN każdy (97,9 kN z dopalaniem), które zapewnią zasięg do 2900 km i prędkość 2200 km/h.

Samolot otrzymał opracowany przez Hanwha Systems radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanning Array), koreański czujnik termolokacyjny IRS-T, zintegrowany elektroniczny system walki, pomocniczą jednostkę zasilającą, łącze wymiany danych LIG Nex1, system walki radioelektronicznej ALQ-200K i inne lokalne komponenty (Radar AESA dla KF-X).

Na dziesięciu węzłach podskrzydłowych i podkadłubowych będzie możliwość przenoszenia pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, krótkiego zasięgu Diehl IRIS-T, bomb kierowanych laserowo GBU-31 JDAM oraz uzbrojenia dalekiego zasięgu, opracowanego lokalnie, w tym 400-mm kierowanego pocisku rakietowy powietrze-okręt II. Maksymalny udźwig uzbrojenia wyniesie 7700 kg (Pocisk przeciwokrętowy dla KF-X, KF-X z Meteorami).

Analiza

W południowokoreańskich wojskach lotniczych, KF-21 zastąpią przestarzałe samoloty F-4D/E Phantom II oraz F-5E/F Tiger II. Będą jednocześnie uzupełnieniem samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II, F-15K Slam Eagle oraz KF-16C/D Block 52, modernizowanych do standardu zbliżonego do F-16V (równoważny F-16C/D Block 70/72).

W przypadku wojsk lotniczych Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) sprawa jest dużo mniej klarowna. 27 marca br. minister obrony Prabowo Subianto informował, że resort jest zainteresowany zakupem dwusilnikowych samolotów bojowych, a 17 lutego dowódca TNI-AU, marszałek Yuyu Sutisna, mówił o zakupie dwóch typów samolotów.

W tym samym czasie pojawiły się informacje o zainteresowaniu amerykańskimi Boeing F-15EX Advanced Eagle (oznaczonych w USAF jako Eagle II – przyp. red.), a wcześniej francuskimi Dassault Rafale. Odrzucono tym samym rozważany dotąd, ewentualny zakup F-16C/D Block 70/72 czy używanych austriackich Eurofighter Typhoon Tranche 1 (brak zgody Austrii), natomiast pod znakiem zapytania nadal pozostaje zakup 11 rosyjskich Su-35S (Indonezja zainteresowana Rafale, Indonezja zrezygnowała z Su-35S?, Indonezja kupi F-16).

Nie jest zatem jasne, czy wspomniane dwa typy samolotów bojowych będą uzupełnieniem KF-21, czy są rozważane jako alternatywa w razie ewentualnego fiaska lub, co bardziej prawdopodobne, wycofania się Indonezji z programu. Program KF-X jest realizowany przez Koreę od 2014, a Indonezja dołączyła do niego dwa lata później. Z końcem 2020 pojawiła się informacja, że Dżakarta nie wywiązuje się z uzgodnionymi płatnościami. Jej finansowy udział to ok. 1,8 mld USD, z czego 765 mln USD miało zostać przelane w ubiegłym roku – zamiast tego zadeklarowano transfer 210 mln USD.

TNI-AU dysponują obecnie 11 Su-30MK/MK2, 5 Su-27SK/SKM, 16 F-16C/D Block 52RI oraz odbierają zmodernizowane F-16A Block 15 OCU (12 egzemplarzy). Nowe samoloty miałyby je uzupełnić, a z czasem zastąpić, w tym także 12 przestarzałych samolotów myśliwskich Northrop F-5E/F Tiger II, z których tylko kilka ma być zdolnych do wykonywania lotów (Pierwszy zmodernizowany F-16 w Indonezji).