19 marca ministerstwo obrony Słowacji poinformowało o rozpoczęciu procedury zakupowej w programie nowych, gąsienicowych bojowych wozów piechoty, które zastąpią użytkowane w liczbie ok. 177 egzemplarzy wozy typów BVP-1, BVP-2 i BVP-M. Tego samego dnia na poligonie instytutu technicznego VTSÚ (Vojenský technický a skúšobný ústav) w Záhorie miała miejsce prezentacja pierwszego potencjalnego oferenta – niemieckiej spółki Rheinmetall AG z bwp KF41 Lynx, wcześniej zakupionym przez Węgry i oferowany m.in. w Czechach (Amerykański Lynx ze sztuczną inteligencją).

Słowacja dołączyła do Australii, Czech, USA, Indii i Włoch (nieoficjalnie także Katar), którym Rheinmetall ma oferować bwp KF41 Lynx. Dotąd na ich zakup zdecydowały się jedynie Węgry

Jak poinformował minister obrony Jaroslav Nad’ kryteriami wyboru będą wymagania techniczno-operacyjne wojsk lądowych (Pozemné sily Slovenskej republiky), poziom przejrzystości procesu zamówienia, udział przemysłu lokalnego oraz wysoki nacisk na stosunek jakości do ceny. W najbliższych miesiącach przedstawiciele resortu przeprowadzą szereg spotkań i negocjacji oraz wziąć udział w kolejnych prezentacjach potencjalnych oferentów (Testy KF41 i AS21 w Australii, Budowa zakładów KF41 Lynx na Węgrzech, Oferty na czeskie bwp).

Gąsienicowe opancerzone pojazdy bojowe powinny stanowić rdzeń naszej przyszłej Brygady Ciężkiej Piechoty Zmechanizowanej, której powstanie stanowi jedno z naszych podstawowych zobowiązań wobec sojuszników z NATO w dziedzinie modernizacji naszych sił zbrojnych. Podchodzimy do tego i wszystkich innych zobowiązań z najwyższą odpowiedzialnością – naszym celem jest wybór i zakup w pełni kompatybilnych, zaawansowanych i niezawodnych bojowych pojazdów opancerzonych, a spółki słowackie mają odgrywać aktywną rolę w tym programie. – powiedział minister obrony Jaroslav Nad’.

Podczas pierwszej demonstracji – nowego niemieckiego bwp, wzięli udział, oprócz ministra, jego zastępca Marian Majer, szef sztabu generalnego sił zbrojnych gen. Daniel Zmeko, wicepremier i minister finansów Eduard Heger, minister spraw wewnętrznych Roman Mikulec, przewodniczący parlamentarnej komisji obrony i bezpieczeństwa Juraj Krúpa oraz przedstawiciele lokalnego przemysłu, w tym państwowa DMD Holding, a także dyrektor generalny Rheinmetall AG Armin Papperger (Słowacja poszukuje pojazdów 4×4).

Zaprezentowany KF41 Lynx przeprowadził pokaz zdolności terenowych i ogniowych, a przedstawiciele producenta przedstawili jego parametry i ogólną charakterystykę. Omówiono także sposoby zaangażowania słowackiego przemysłu w ewentualną produkcję i dostawę wozów tego typu dla wojsk lądowych. Delegacja Rheinmetall AG złożyła także wizytę w zakładach DMD Holding.

Niemcy zaprezentowali bwp KF41 Lynx ze starszą wieżą Lance, która została uzbrojona w 30/35-mm armatę automatyczną Wotan 30/35 o szybkostrzelności teoretycznej 200 strz./min / Zdjęcia: ministerstwo obrony Słowacji

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, Słowacja potrzebuje minimum 164 nowych bwp do 1. Brygady Zmechanizowanej (Brygady Ciężkiej Piechoty Zmechanizowanej – przyp. red). Według szacunków program całościowo może kosztować nawet 1,5 mld EUR (6,89 mld zł), zaś do 2030 planowane jest wydanie z tego 450 mln EUR (2,07 mld zł). Uwzględniając jeszcze potrzebę zakupu 6 bojowych wozów rozpoznawczych o kryptonimie BPsVI i 34 bojowych wozów opancerzonych, co zawarto w zeszłorocznym Przeglądzie Obronnym, może się okazać, że najekonomiczniejszy będzie wybór wspólnej platformy i wielkość zamówienia wzrośnie do 204 wozów.

Warto dodać, że w rekomendacjach Przeglądu Obronnego 2020 zapisano konieczność rezygnacji z zakupu 81 kołowych bojowych wozów piechoty Vydra 8×8, które zostały posadowione na podwoziu Patria AMV. Oceniono, iż wozy są zbyt słabo opancerzone. Mają zostać zachowane jedynie trzy odebrane prototypy, które mogą zostać przebudowane do innych zadań (Vydra 8×8 dla słowackich SZ).